۴۰ درصد ایرانی‌ها پوکی استخوان دارند

رئیس سیزدهمین همایش بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم:

رئیس سیزدهمین همایش بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بیش از ۴۰ درصد ایرانیان پوکی استخوان دارند که در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد منجر به شکستگی و بی‌حرکتی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه)، به نقل از گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ فریدون عزیزی در مراسم گشایش مجازی سیزدهمین همایش بین المللی غدد و متابولیسم گفت: بیش از ۴۰ درصد ایرانیان پوکی استخوان دارند که در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد منجر به شکستگی و بی‌حرکتی می‌شود.

وی افزود: پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت و استحکام استخوان کم شده و تحت این شرایط استخوان در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پوکی استخوان معمولا به تدریج پیشرفت می‌کند و در ابتدا، هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی ایجاد شود. این بیماری می‌تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود و شکستگی ناشی از آن، دراستخوان‌های ستون مهره‌ها، لگن و ران بیشتر دیده می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند، تصریح کرد: نداشتن تحرک بدنی مناسب و کافی، کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، دیابت در بروز پوکی استخوان نقش دارند.

رئیس مرکز غدد و متابولیسم کشور ادامه داد: در رژیم‌های غذایی نامناسب افراد دچار کمبود مواد معدنی می‌شوند و بدن این کمبودها را از بافت‌های استخوانی تامین می‌کند و این روند، در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها و در نتیجه پوکی استخوان خواهد شد.

تشخیص بیماری پوکی استخوان
پزشکان توسط تجویز تست تراکم استخوان می‌توانند به سادگی پوکی استخوان را تشخیص دهند.
در آزمایش تراکم استخوان، قسمت کوچک از یک یا چند استخوان اندازه گیری شده تا قدرت استخوان سنجیده شده و احتمال پوکی استخوان قابل تشخیص شود.
در این آزمایش از مقدار کمی اشعه ایکس برای اندازه ‌گیری تراکم استخوان استفاده می‌شود.
اما استفاده از این روش برای همه افراد مناسب نیست و کسانی که باید آن را انجام دهند شامل زنان بالای ۶۵ سال، مردان بالای ۷۰ سال و زنان جوانتر که از نظر ابتلا به پوکی استخوان ریسک بیشتری دارند، هستند.
زنان به‌طور معمول با گذشت زمان و از دست دادن استروژن، تراکم استخوانی کمتری نسبت به مردان داشته و بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

راه کارهای پیشگیری از پوکی استخوان شامل موارد زیر است:
۱. دریافت روزانه کلسیم و ویتامین
D

کلسیم برای ایجاد استحکام استخوان‌ها مهم است. اما بیشتر افراد روزانه مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنند.
خوردن غذاهای غنی از کلسیم به‌ویژه لبنیات بهترین راه برای دریافت کلسیم است، همچنین می‌توان از مکمل‌های کلسیم نیز استفاده کرد.
ویتامین D برای محافظت از استخوان‌ها مهم است و بدن نیز برای جذب کلسیم به آن نیاز دارد.
با دریافت نور کافی خورشید و خوردن غذاهای غنی از ویتامین D یا مصرف مکمل‌های این نوع ویتامین می‌توانید مقدار آن را در بدن را بالا ببرید.

۲. انجام ورزش و تمرینات منظم و تقویت عضلات
با توجه به اینکه ورزش بدن را مجبور به فعالیت در برابر نیروی جاذبه می‌کند، بنابراین انجام تمرین تمرینات و ورزش‌هایی مانند حرکات موزون، راه رفتن روی تردمیل و انجام اروبیک به استخوان سازی و استحکام آن‌ها کمک می‌کنند.
ورزش‌های تقویت کننده عضلات مانند وزنه برداری یا حتی یوگا و پیلاتس نیز می‌توانند به بهبود قدرت تعادل و انعطاف پذیری استخوان‌ها کمک کرده و باعث پیشگیری از پوکی استخوان شوند.
ورزش‌هایی مانند ورزش در آب و دوچرخه سواری با این که برای سیستم قلبی عروقی مفید هستند اما از آنجا که در این نوع ورزش‌ها از تمرینات جاذبه‌های کاسته می‌شود، بر روی تراکم استخوان تاثیری نخواهند داشت.
یکی از ورزش‌هایی که در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان نقش موثری دارد، پیاده روی است. علت اصلی شکستگی استخوان در افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند خم شدن ستون فقرات به جلو است.
این افراد باید از انجام ورزش‌هایی که باعث پیچ خوردن یا تکان خوردن ستون فقرات می‌شوند جلوگیری کنند و برای انجام تمرینات مناسب با یک متخصص طب فیزیکی مشورت کنند.

۳. استفاده از مواد غذایی مفید برای سلامت استخوان
محصولاتی مانند لبنیات، سبزیجات دارای برگ تیره، آب میوه و غلات غنی شده از منابع عالی کلسیم هستند.
ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی ساردین نیز به عنوان منابع غنی از ویتامین D در نظر گرفته می‌شوند.
سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و کنگر فرنگی منبع خوبی از منیزیم هستند.
استفاده از این محصولات در رژیم غذایی در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار است.

۴. پرهیز از استعمال دخانیات و عدم مصرف الکل
استعمال دخانیات و کشیدن سیگار به عنوان یک عامل خطر برای پوکی استخوان شناخته شده است. برخی از مطالعات رابطه مستقیم بین مصرف دخانیات و کاهش تراکم استخوان را تایید کرده‌اند. همچنین نوشیدن زیاد الکل نیز منجر به از دست دادن تراکم استخوانی می‌شود، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب شود.

۵. مصرف پروتئین برای سلامت استخوان بسیار مهم است
یکی از مهم‌ترین موارد برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف پروتئین است.
پروتئین در هر سلول از بدن از جمله استخوان‌ها وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئین باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها می‌شود.
میزان پروتئین دریافتی روزانه توصیه شده ۰.۴ به ازای هر پوند از وزن است. پروتئین مورد نیاز بدن را می‌توان از منابع غذایی حیوانی و غیر حیوانی دریافت کرد.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2667
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا