ماست سرشار از پروتئین، ویتامین D و کلسیم

آشنایی با انواع استفاده‌های ممکن از ماست

هیچ شکی نیست که ماست فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. ماست سرشار از پروتئین است (تا ۱۵ گرم در هر کاسه) و حتی ماست‌های معمولی هم بین ۶ تا ۹ گرم پروتئین دارند.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، یک کاسه ماست به تنهایی یک وعده غذایی – به خصوص یک شام- کامل محسوب می‌شود. ماست کاربردهای فراوانی دارد و جای خود را در آشپزخانه‌ها پیدا کرده است.  آمینو اسیدهای ضروری، پروتئین مایع و کازئین همگی دست به دست همه داده و به شما کمک می‌کنند بعد از جلسات ورزشی، با مصرفِ ۱۰۰ تا ۱۲۰ کالری که رقم ناچیزی است، بازیابی سریع‌تری داشته باشید. تازه ما به ویتامین D و کلسیم موجود در ماست هم اشاره‌ای نکردیم و اینکه چقدر در وعده صبحانه مهم هستند.

اما در کل چه کارهایی می‌توان با ماست انجام داد؟

۱. دسر یخی طبقاتی با ماست
اگر مزه ماست ساده را دوست دارید، می‌توانید از آن در کنار چیزهای دیگر، خیلی ساده یک دسر یخی درست کنید. کافی است در یک لیوان گردن‌دراز یا یک جام، لایه‌های مختلف را روی هم سوار کنید. یک پیاله ماست، نصف پیاله گرانولا و مقداری میوه تازه. اگر می‌خواهید به کاهش وزن‌تان کمک کند، از گریپ‌فروت، گیلاس، انواع توت، سیب سرخ، هندوانه، هلو یا آلو هم در آن استفاده کنید.

۲. اسموتی ماست
چرا که نه؟ می‌توانید با یخ اسموتی درست کنید، مقداری ماست ایسلندی طعم آن را خوب می‌کند و بافت روان‌تری به آن می‌بخشد که لذت خوردنش را چند برابر می‌کند. ماست را با میوهٔ تازه یا یخ‌زده مخلوط کنید، مقداری اسفناج بیفزایید و اسموتی را بسازید. میوه‌های یخ‌زده مثل توت و موز، بافت اسموتی را حتی غلیظ‌تر و خوردنش را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

۳. چاشنی جوجه
حتما می‌دانید که می‌شود جوجه بدون استخوان را در چاشنی ماست خواباند تا مزه بهتری پیدا کند. برای ساختن چاشنی خوشمزه، یک پیاله ماست کم‌چرب ساده را با یک حبه سیر له‌شده مخلوط کنید، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، دو قاشق چای‌خوری زیره سبز و یک قاشق غذاخوری گشنیز به آن اضافه کنید. سپس جوجه و چاشنی را در یک ظرف سر پوشیده، حسابی تکان دهید تا گوشت کاملا پوشیده شود. برای ۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا چاشنی به خوبی جذب جوجه شود. سپس به روش معمول، آن را روی آتش بپزید و میل کنید.

۴. ماست، جایگزین
ماست جایگزین خیلی خوبی برای اجزای پرچرب -مثل خامه ترش و مایونز- داخل یک دستور غذا است. در کنار جوجه، ماهی، ساندویچ سالاد تخم‌مرغ و غذاهایی از این دست، از سورماس استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن در پخت غذا هم استفاده کنید یا اینکه به جای روغن کمی ماست استفاده کنید تا شیرینی و کلوچه شما آبدار شود ولی کالری و چربی آن سر به آسمان نگذارد.

۵.ماست یخ‌زده
خیلی ساده یک ظرف ماست یونانی را باز کنید، با پودر کاکائو مخلوط کنید، وانیل و مقداری رویه به دلخواه به آن اضافه کنید: قطعات میوه، توت یا حتی خرده شکلات. سپس روی ظرف را بپوشانید و داخل یخچال بگذارید. در چند ساعت، یک دسر سالم و مناسب داشته باشید.

۶.افزودن‌ ماست به هر غذای گریل‌شده‌ای
چه بخواهید بادمجان کباب کنید، چه کلم و چه حتی گوشت بره، برای اینکه همه‌چیز خوشمزه شود می‌توانید از مزه ترش و بافت خامه‌ای ماست برای تکمیل آن استفاده کنید. ترکیب ماست با لیمو و برخی گیاهان، ساده‌ترین سس ممکن را به شما می‌دهد و سپس می‌توانید مواد پختنی‌تان را با آن طعم‌دار کنید. اگر مایل هستید کمی بیشتر پیش بروید از ماست‌های مخصوص برگر همراه با پنیر فتا و خیار و گوجه استفاده کنید.

۷.تهیه سریع سس با ماست
همیشه در آشپزخانه ترکیبی از ماست یونانی، پیاز، آبلیمو و شوید داشته باشید و روی سالاد و سبزیجات سرخ شده استفاده کنید. ترکیب ماست و ادویهٔ کاری را داخل سوپ عدستان بریزید و یا از ترکیب آن با زیره سبز روی بادمجان و نخود استفاده کنید.

۸.تهیه مارینادهای خوش‌طعم
تقریبا با هر چیزی می‌شود یک ماریناد فوری تهیه کرد، مثلا اینجا به توصیه ما ماست و نمک را هم بزنید. کمی فلفل و آب به آن اضافه کنید و هر نوع گوشتی را که خواستید در آن بخوابانید. این ترکیب به خصوص برای پخت مرغ بسیار مناسب است. گوشت خود را به مدت طولانی درون این ترکیب قرار ندهید، ۵ ساعت کافی ‌است. می‌توانید این ترکیب را برای کباب‌های معمولی هم استفاده کنید یا به تیکاماسالای خود بزنید و ببینید که حتی از غذای رستوران‌های هندی هم خوشمزه‌تر می‌شود.

۹.ماست را به سوپتان اضافه کنید
ماست طعم خوبی به سوپ خام -چه سرد و چه گرم- می‌دهد. البته گرم آن بهتر است. ماست را در انتهای طبخ به سوپتان اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت خود سوپ بپزد. این بهترین دستور برای سوپ‌های ماستی است. هیچ کار اضافه‌ای لازم نیست انجام دهید.

۱۰.در پخت کیک از ماست استفاده کنید
ماست در کیک جادو می‌کند: همه سادگی یک کیک روغنی، به علاوه بافت خامه‌ای‌ و شیرین را با آن خواهید داشت. آن را در کیک‌های بدون آرد استفاده کنید. کیک گریپ فروت، کیک سیب و دارچین که با سس سیب پخته می‌شود هم با ماست عالی خواهند شد.

۱۱.اسموتی‌ها را فراموش نکنید
و البته اسموتی‌ها هم می‌توانند از ماست بهرمند شوند. آووکادوی خامه‌ای و انبه، خرمالوی رسیده یا دسرهای دیگر مانند موز و نوتلا گزینه‌های خوبی هستند. ماست به راحتی به اینها پروتئین اضافه کرده و اسموتی‌ها را کمی ترش و خامه‌ای و غلیظ می‌کند. یعنی تمام چیزهایی که برای یک اسموتی لازم است را در خود دارد. همچنین می‌توانید آنها را با گیاهان معطر مانند زیره سبز هندی، گشنیز یا فلفل سبز طعم‌دار کنید. همه این مواد پروبیوتیک هستند و به حل مشکلات دستگاه گوارشی هم کمک می‌کنند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1741
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا