ورزشکاران چه بخورند؟

نکاتی که در تغذیه ورزشکاران باید رعایت شود

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، برای اینکه در ورزش راه درستی را طی کنیم باید تغذیه مناسب هم داشته باشیم و در این گزارش نکات مهم تغذیه را می خوانید که باید قبل و بعد از آن رعایت شود.

روزانه مقادیر مناسبی از تمام گروه‌های غذایی نان و غلات، شیر و مواد لبنی مثل ماست و پنیر، گوشت و مواد پروتئینی، میوه و سبزی استفاده کنید.

باید توجه کنیم کالری دریافتی ما متناسب با فعالیت‌های روزانه باشد و از مصرف بیش از حد و محدودیت بیش از حد مواد غذایی پرهیز کنیم.

برای تامین نیاز پروتئینی خود مقادیر مناسبی مواد پروتئینی متناسب با نیازتان مثل انواع گوشت‌های قرمز و سفید، تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی، حبوبات و مغزها استفاده کنید و از مصرف بیش از حد مواد پروتئینی پرهیز کنید.

اگر مواد پروتئینی به گونه‌ای مطلوب و همراه با غذاهای کربوهیدراتی مصرف شود بهتر است. مثلا استفاده خوراک عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان، ماکارونی با گوشت، پروتئین‌های گیاهی مثل غلات و حبوبات را با هم مصرف کنید مثل عدس پلو یا لوبیا پلو.

برای داشتن یک الگوی غذایی مناسب باید به طور متعادل، متناسب و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کنیم.

بسیاری از افراد که فعالیت ورزشی دارند به بهانه تامین انرژی مقادیر زیادی چربی مصرف می نمایند. لذا چربی در بدن آنها به سرعت افزایش می یابد و باعث خستگی در هنگام تمرین و افزایش خطر آسیب دیدگی می شود. همچنین افزایش مصرف چربی می تواند با خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها همراه باشد. البته این به این معنی نمی باشد که دریافت چربی را به شدت محدود کنید. مقادیر مناسب چربی برای سلامت ضروری است.

ورزشکاران جوان نسبت به بقیه افراد احتیاج به کلسیم بیشتری برای تامین نیاز کلسیم در دوران رشدشان دارند که با راحتی می‌توانند با مصرف مواد لبنی آن را تامین کنند.

کلسیم مورد نیاز به راحتی با مصرف روزانه حداقل ۲-۳ لیوان شیر یا ماست و فرآورده‌های لبنی تامین می گردد و در شرایط طبیعی نیازی به دریافت مکمل نمی باشد.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1233
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا