تهدید سلامت جامعه، ارمغان مصرف شیر ناسالم

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • نکته روز : آن مرد دوباره
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

مصرف شیر به دلیل فواید بسیار علاوه بر تاکید در دین مبین اسلام همواره مورد تاکید جامعه پزشکی به منظور حفظ سلامت افراد جامعه است چرا که شیر سرشار از مواد معدنی و کلسیم است.
شیر ازجمله نوشیدنی های پر مصرفی است که طرفداران زیادی دارد و تقریبا تمام متخصصان معتقدند که شیر باید در رژیم غدایی همه افراد چه خردسال و چه کهن سال وجود داشته باشد.
اما به همان میزان که مصرف شیر و لبنیات سالم و استاندارد برای تندرستی و سلامت افراد مهم و اثر گذار است ، مصرف شیر فله‌ای و ناسالم تهدیدی در امر سلامت جامعه به شمار می رود.
این در حالی است که به گفته کارشناسان و متخصصان یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری های مشترک انسان و دام را شیر خام ناسالم می باشد.
از طرفی فعالیت مراکز تهیه و عرضه شیر و مواد غذایی تولید شده از شیر خام به صورت سنتی با افزایش قابل توجهی در سطح جامعه به چشم می خورد که البته فعالیت این مراکز بی ارتباط با استقبال مردم از این واحدها نیست .
حال موضوعی که باعث نگرانی و در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت جامعه شده ، میزان سلامت تهیه و تولید شیر خام و مواد غذایی تولید شده از شیر توسط این مراکز است چراکه احتمال آلودگی به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که مهمترین و شاخص‌ترین آن‌ها بیماری تب مالت است ، در پی مصرف لبنیات سنتی وجود دارد .
در بین محصولاتی لبنی “پنیر” خطرناک‌ترین فرآورده است ، چون برای تولید به شیوه سنتی نیازی به جوشیدن شیر در دمای بالا نبوده و همین مسئله احتمال بیماری‌زا بودن آن را تشدید می‌کند .

لذا حتما محصولات لبنی را از مراکز مطمئن خریداری کرده و خرید محصولات پاستوریزه و صنعتی را در اولویت قرار دهید .
در پاسخ به این ادعای برخی شهروندان که طعم محصولات لبنی سنتی به طعم طبیعی نزدیک‌تر است ، باید گفت : این ادعا علمی نیست ، هر چند با توجه به فرادما بودن فرآوری لبنیات به صورت صنعتی ممکن است طعم و مزه محصول اندکی تحت تاثیر قرار بگیرد ، اما کیفیت محصول به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

pegah.ir/b/928
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا