۸۰ درصد زنان ایرانی بالای ۷۵ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر شیوع بالای پوکی استخوان (استئوپروز) در کشور، گفت: ۸۰ درصد زنان ایرانی بالای ۷۵ سال به استئوپروز مبتلا هستند.

به گزارش روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه) به تقل از سال خبر، افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در ۶۰ سالگی این عدد نزدیک به ۵۰ می رسد که نیمی از آن‌ها مبتلا به این بیماری هستند و این موضوع نشان دهنده شیوع بسیار بالای پوکی استخوان است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند.

استوار تاکید کرد: قبلا گفته می شد از هر سه زن و هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر به این بیماری مبتلا است که این آمار افزایش یافته و در حال حاضر از هر ۲ زن و هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر این بیماری را تجربه می‌کنند.

وی اظهار داشت: به عبارتی نیمی از زنان بالای ۵۰ سال شکستگی استئوپروز را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد این موضوع از هر پیامد سلامت دیگری بروز بیشتری داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز خاطر نشان کرد: این بیماری به شدت کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد یا سبب وابستگی افراد به دیگران می شود و در نتیجه ناتوانی ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن به مرگ منجر می‌شود و تحقیقات ما نشان داد که در کشور ما به ۵۰ درصد نزدیک تر است.

این محقق در باره شکستگی لگن در کشور گفت: این میزان در زنان ۱۵۷ نفر در یکصد هزار نفر و در مردان  ۱۳۸ نفر در یکصد هزار نفر است که مقدار بسیار بالایی است.

او با بیان اینکه متأسفانه مصرف لبنیات در ایران کاهش پیدا کرده است، گفت: کمبود ویتامین D در جامعه شیوع بالایی دارد و متأسفانه بیش از ۵۰ درصد جامعه از کمبود ویتامین D و در برخی نقاط تا ۸۵ درصد از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز علوم پزشکی تهران ادامه داد: ویتامین D از نور آفتاب در پوست و تغذیه تأمین می‌شود، اما به دلیل آلودگی هوا و قرار گرفتن افراد در ساختمان‌های سرپوشیده ویتامین D در جامعه از طریق پوست جذب نمی‌شود به همین دلیل پوکی استخوان شیوع بیشتری دارد.

استوار بیان کرد: اصلاح شیوه زندگی و افزایش تحرک بدنی همچنین مصرف مکمل ویتامین D برای کسانی که کمبود دارند در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2530
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا