کشک منبع معجزه آسای تامین کلسیم و پروتئین

طرز تهیه کله جوش اصفهان

کشک با حجم کم خود، یک ماده غذایی معجزه آساست که در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، پروتئین و نیاسین (ویتامین B3) است.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، مهم‌ترین استفاده درمانی از کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است. میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک شرایط ایده‌آلی را برای استفاده بهینه از کشک مصرفی در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود آورده است.

کله جوش یکی از غذا‌های محلی و سنتی ایرانی است که متعلق به شهر اصفهان و به طور عمده در شهر‌های خراسان و یزد به سبک و سیاق مختلف طبخ می‌شود. این غذا را با نام‌های کالا جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش، کشک جوش می‌شناسند.

کله جوش ترکیبی از کشک، گردو و سبزیجات است اما طبخ آن در شهر‌های مختلف کمی متفاوت است. این غذا به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، بسیار مناسب و منبع خوبی از کلسیم است.

با طرز تهیه این غذای سنتی با ما همراه باشید.

مواد اولیه:


کشک: ۲ پیمانه
پیاز متوسط: دو عدد
گردو: ½ پیمانه
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

           

طرز تهیه


۱ پیاز‌ها را خرد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد سپس مقداری نعناع خشک، زردچوبه، مغز گردو اضافه کرده و کمی تفت دهید. اگر دوست دارید می‌توانید در این مرحله مقدار کمی سیر خرد شده اضافه کنید تا طعم غذا بهتر شود هم چنین گردوها را نیز با چاقو خرد کنید تا زیر دندان بیایند.

۲ دو پیمانه آب اضافه کرده و منتظر بمانید تا آب به جوش آید تا بلافاصله کشک را اضافه کنید. قبل از جوش خوردن، کله جوش را از روی حرارت بردارید.

۳ اگر کشکی که استفاده می‌کنید، به اندازه کافی نمک ندارد از مقداری نمک استفاده کنید. کله جوش آماده است آن را در کاسه مناسب به همراه نان سنگگ یا نان خشک محلی و سبزی خوردن تازه سرو کنید.

نکات تکمیلی کله جوش اصفهان


جالب است بدانید در بعضی از شهر‌‌ها یک بشقاب بادمجان سرخ شده کنار این غذا سرو می‌شود و حتی در بعضی از شهر‌ها بادمجان را درون کله جوش در حال پخت می‌ریزند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/r/1887
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا