اولین محصولات تولیدی کارخانه پگاه

تاریخچه صنایع شیر ایران

داستان نشان (پگاه) چی بود؟

آنچه اکنون نشان و برند شرکت صنایع شیر ایران است در طول 66 سال گذشته، سه بار تغییر کرده اما در هر بار تغییر، سردیس گاو به‌عنوان اصالت این برند بر محصولات صنایع شیر ایران به یادگار مانده است. سردیسی که پس از تأسیس شرکت در سال 1333 و راه‌اندازی و آغاز به تولید آن در سال 1336 برای نخستین‌بار روی شیشه‌های شیر و ماست حک شد. گاو مهربانی که هنوز هم با خود بار خاطرات 7 دهه تولید، تلاش و خودکفایی را به دوش می‌کشد.
نشان سردیس گاو مهربان با نوشته نستعلیق «شرکت صنایع شیر ایران» سالهای سال روی شیشه‌های شیر بین مردم معروف بود. پس از گذشت نزدیک به 5 دهه از این ماندگاری، شرکت صنایع شیر ایران در اواخر دهه 70 خورشیدی تصمیم گرفت تا در نشان خود تغییراتی ایجاد کند و این تغییر را هم برپایه اصالت خود که همان تولید، توزیع و توسعه فرهنگ مصرف شیر و لبنیات سالم و بهداشتی در میان مردم بود، انجام داد. بر این اساس سردیس گاو از نشان شرکت حذف و قطره شیر جای آن را گرفت.

در همان زمان که محصولات پگاه با نشان سردیس گاو، بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شد، دو محصول از نشان دیگری استفاده کردند که بیانگر نام و قدمت تولیدکننده آن‌ها بود. آنچه امروز به نام شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) می‌شناسیم در آغاز با عنوان «کارخانه شیر پاستوریزه تهران» کلنگش بر زمین خورد اما این نام بعدها آنچنان بزرگ و قدرتمند شد که به صنایع شیر ایران تغییر نام پیدا کرد و وسعت تولید و توزيعش در سراسر ایران گسترده شد. عنوان صنایع شیر تا آن اندازه برجسته و معروف شد که این شرکت تصمیم گرفت دو قلم از محصولات تولیدی خود یعنی شیر یک لیتری استریل و خامه صورتی را که از محبوبیت و کیفیت بالایی برخوردار بودند به مدت 7 سال با نام و نشان «صنایع شیر» بسته‌بندی و به بازار عرضه کند.

لوگوی شرکت صنایع شیر ایران از سال 1379 با نشان قطره شیر یک دوره جدید را تجربه کرد. اما این قطره شیر به یک همراه نیاز داشت تا آن را بهتر و بیشتر نشان دهد، پس وقت آن رسیده بود که شرکت صنایع شیر ایران دست به ابداعی خلاق بزند. در سال 1380 شرکت صنایع شیر ایران تصمیم به تغییر بزرگی گرفت تا برای خود در بازار شکل و رنگ تازه‌ای بسازد و بدین گونه بزرگترین تولیدکننده لبنیات کشور، برند جاودان «پگاه» را برای خود خلق کرد.
ایده خلق «پگاه» به موفقیت کارخانه شیر پاستوریزه گلپایگان در تولید پنیری برمی‌گردد که خیلی زود به محصولی محبوب و پرطرفدار در میان مردم تبدیل شد و این شرکت با انتخاب شعار «پنیر گلپایگان آرزوی همه» از آن حمایت کرد. این شعار سرآغاز ساخت یک نشان شد و بهره‌گیری از حرف ابتدای 4 کلمه آن که مخففی از جمله «پنیر گلپایگان آرزوی همه» بود، «پگاه» را آفرید.

از ابتدای خلق ایده «پگاه» تا فراگیری آن سه سال طول کشید و از سال 1383 شرکت صنایع شیر ایران، با نشان پگاه برای نسل قدیم و جدید مصرف‌کنندگان خود رونمایی شد. پس از خلق برند پگاه، تمام محصولات شرکت صنایع شیر ایران از ابتدای دهه 80 تاکنون با نام پگاه به بازار عرضه می‌شود و واحدهای تولیدی تحت پوشش شرکت نیز با این عنوان نامگذاری شدند به‌طوریکه هم‌اکنون 17 کارخانه لبنی پگاه در چهارگوشه کشور به تولید، توزیع و صادرات انواع فرآورده‌های لبنی و غذایی مشغولند.
نشان جدید به خوبی و سریع از سوی مردم پذیرفته شد آن‌چنان که گویی شرکت صنایع شیر ایران از ابتدا نامش پگاه بوده است. ولی این نشان از گذشته یادگاری را به امانت نزد خود نگه داشته بود که باید بار دیگر آن را با خود همراه می‌کرد. زمان آن رسیده بود که سردیس گاو مهربان جایگزین قطره شیری شود که سال‌ها پیش جایش را به او داده بود.

سال 1395 که از راه رسید، نشان پگاه احیا شد و بدین ترتیب سردیس گاو با نوشته فارسی و لاتین پگاه در کنار هم قرار گرفتند و نشان جدید پگاه با سردیس گاو، ثبت و رونمایی شد. به‌راستی پگاه را نمی‌توان بدون سردیس گاو مهربان در نظر آورد چراکه آن یادآور دوران پایه‌گذاری تولید لبنیات صنعتی و پاستوریزه در ایران بوده و محصولاتش نزدیک به 7 دهه برای شهروندان این مرز و بوم خاطره ساخته است. خاطراتی که از شیشه‌شیرهای کوچک آغاز، با شیر مدرسه قوام و با تولید پنیر و دیگر فرآورده‌های لبنی پاستوریزه که کشور را از وابستگی به این محصولات نجات داده و خودکفا کرده، ادامه پیدا می‌کند و غرور و بالندگی را در فرد فرد ساکنان این سرزمین به اوج می‌رساند.