پرتال پگاه تهرانپگاه تهران

تخریب برندها جایز نیست

تخریب برندها جایز نیست

سید جعفر میر
اساسا پدیده شوم تخریب و هجمه به تولیدات کارخانجات داخلی که در ارتباط با صنعت غذا و برند‌های ملی و بزرگ این صنعت بازتاب و تبعات بیشتری داره و بیشتر به چشم می‌آید، ناشی از عوامل زیادی است. عامل اول اطلاعات پایین و کم اطلاعی عمومی است. این عامل همان است […]

سید جعفر میر اساسا پدیده شوم تخریب و هجمه به تولیدات کارخانجات داخلی که در ارتباط با صنعت غذا و برند‌های ملی و بزرگ این صنعت بازتاب و تبعات بیشتری داره و بیشتر به چشم می‌آید، ناشی از عوامل زیادی است.عامل اول اطلاعات پایین و کم اطلاعی عمومی است. این عامل همان است که تحت عنوان سواد رسانه‌ای هم شناخته می‌شود.جالب است به یاد بیاوریم که در اصل ۴۳ قانون اساسی، تامین نیازهای آموزشی، خوراک و بهداشت و درمان و سلامتی از وظایف اصلی حکومت‌ها است بنایراین اطلاع رسانی و آموزش در زمینه غذای سالم و رفع هر گونه شبهه و شایعه در این خصوص از سوی دولت‌ها باید به صورت رایگان انجام شود.شایعاتی نظیر پالم در لبنیات وایتکس در شیر، وجود افزودنی در شیر‌های استریل، تلقی پارامتر منفی از شیرخشک در محصولات لبنی، وجود آب اضافه در شیرهای کم چرب و مواردی از این دست لازم است به‌صورت رایگان از طریق صدا و سیما و راسانه‌های عمومی به شهروندان آموزش داده شده و رفع شبهه شود.علی‌رغم این موضوع بعضا مراجع رسمی گاهی از سر ناآگاهی خود لطمه جبران‌ناپذیری می‌زنند نظیر شایعه وجود پالم در محصولات لبنی که از سوی یک مقام دولتی بیان شد و تبعات آن هنوز وجود دارد.عامل دوم رقابت ناسالم بین برخی برندها و بیشتر برندهای غیر محبوب و کوچک است که به برخی شایعات و یا کلیپ‌ها و اخبار دامن می‌زنند تا بخشی از بازار برندهای اصلی را تصاحب کنند. البته این موضوع امکان رخ داد زیادی نداشته و شاید به‌صورت سازماندهی شده هم نباشد بلکه به‌صورت موردی این اتفاق رخ می‌دهد.در این رابطه نیز شاید حمایت و پشتیبانی برندهای بزرگ از یکدیگر بتواند این عامل را خنثی کند.به طور مثال چندی پیش یکی از برندهای معروف صنعت لبنیات دچار آتش‌سوزی بزرگی در یکی از انبارهای خود شد. شایعه‌ای در کشور قوت گرفت که این امر عمدی بوده است.
بیشتر بخوانید: نوروزخوانی با بزرگان صنعت غذا در «اقتصادسبز» فروردین‌ماه
در همان ایام مدیر عامل برند اول صنعت لبنیات با انتشار نامه‌ای با آن شرکت اعلام همدردی کرده آمادگی خود را جهت همکاری و همراهی با آن برند آسیب دیده اعلام کرد. این نامه بازتاب بسیار خوبی در جامعه پیدا کرد.عامل سوم را شاید بتوان به شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت داد.از آنجایی‌که هر گونه سیاه نمایی در کشور و مایوس شدن مردم از وضعیت اقتصادی اجتماعی و لطمه به اعتماد عمومی باعث خوشحالی مخالفان کشور و نظام میشود. بنابراین هر خبر درست و یا نادرست منفی در صنعت غذا و لبنیات که با روح و روان مردم سر و کار دارد را پروپاگاندا و شکل مبالغه‌آمیزی دامن می‌زنند.باید توجه داشت اشکالات کیفی در هر صنعتی ممکن است ظهور و بروز داشته باشد.حتی در صنایع خودرو‌سازی بارها شنیده‌ایم مدل خاصی از خودرو فراخوان شده است.لذا این امر به احتمال بسیار اندک در صنعت غذا و خصوصاً محصول لبنی که یک موجود زنده محسوب می‌شود ممکن است پی بیاید.در این رابطه هم لازم است گروه‌های مرجع و معتمدین صنعت در جامعه برجسته شوند به‌گونه‌ای که با مراجعه به آن‌ها رخ داد‌های کیفی به شکل واقعی و بدون مبالغه به اطلاع مردم برسد.چندی پیش چسب زخمی در یکی از برندهای بستنی مشاهده شد.متأسفانه در ابتدا صدا و سیما بدون آگاهی با موج منفی پیش‌آمده همراه شد.ولی در ادامه با ورود مدیر‌عامل محترم اتحادیه صنایع لبنی در یک برنامه رادیویی و توضیح این‌که اساساً با توجه به بسته بودن فرآیند تولید محصولات لبنی امکان این رویداد در خود کارخانه تقریباً صفر است التهاب جامعه کاسته شد.در ارتباط با ایجاد کمیته حقیقت یاب نیز به نظر بنده به قدر کافی در کشور و جاهای مختلف کمیته و کمیسیون و مواردی از این دست داریم و بعید می‌دانم ایجاد یک کمیته حقیقت یاب بتواند برای مردم اعتماد‌سازی کند.بنابراین پیشنهاد می‌کنم این سازوکار در خود اتحادیه‌ها و یا سازمان غذا و دارو باید ایجاد شود و برند آسیب‌دیده با تشریح جزئیات موضوع از مدیر عامل اتحادیه و یا سازمان غذا و دارو بخواهد به‌‌عنوان گروه‌های مرجع به تشریح زوایای آن موضوع بپردازند.برخی نشریات و یا در صنعت غذا به شرط آنکه شعاع اثر خود را افزایش دهند نیز می‌توانند در این زمینه تأثیر‌گذار باشند.*‌ مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهرانhttps://eghtesadsabzonline.ir/تخریب-برندها-جایز-نیست/

pegah.ir/n/22690
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا