پروتئین وی چیست؟

با این مکمل ورزشی، سالم قوی شو

پروتئین‌ها اصلی‌ترین عناصر سازنده بدن انسان هستند. از آن‌ها برای ساختن موارد مختلف از جمله تاندون‌ها، اندام‌ها، پوست، هورمون‌ها، آنزیم‌ها، انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، پروتئین‌ها سازنده عناصر انقباضی عضلات هستند. پروتئین وی یکی از انواع مختلف پروتئین‌ها است. افراد معمولا از پروتئین وی به عنوان مکمل در کنار ورزش مقاومتی، برای کمک به بهبود سنتز پروتئین و رشد عضله استفاده می‌کنند. شیر از دو پروتئین کازئین و وی ساخته شده است. وی پروتئین را می‌توان از کازئین موجود در شیر جدا کرد. وی، پروتئین کاملی محسوب می‌شود زیرا حاوی همه ۹ اسید آمینه ضروری بدن است و محتوای لاکتوز آن کم است. وی پروتئین مخلوطی از بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین سرم گاو و ایمونوگلوبین‌ها است و از مزایای احتمالی آن می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد.

  • انواع پروتئین وی

وی کنسانتره
حاوی مقادیر کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره‌های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین و بالاترین سطح تا ۹۰ درصد پروتئین دارند.

وی ایزوله
برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. وی ایزوله معمولا حداقل ۹۰ درصد پروتئین است. بیشترین پروتئین را دارا است.

وی هیدرولیز شده
این پروتئین تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است. این فرآیند برای جذب پروتئین در بدن لازم است. بنابراین به میزان دو شکل دیگر وی پروتئین به زمان برای هضم احتیاج ندارد. همچنین معمولا در مکمل‌های پروتئینی پزشکی و شیرخشک‌ها استفاده می‌شود زیرا هضم را بهبود می‌بخشد و پتانسیل مواد آلرژن را کاهش می‌دهد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. همچنین می‌توان پروتئین وی را حذف و به جای آن غذاهای دیگر غنی از پروتئین استفاده شود.

عضله سازی و کاهش وزن

مکمل وی پروتئین همراه با ورزش مقاومتی می‌تواند به بهبود سنتز پروتئین عضله کمک کرده و رشد توده بافت بدون چربی را تقویت کند. پروتئین وی در بین ورزشکاران، بدنسازان، مدل‌های تناسب اندام و همچنین افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در سالن بدنسازی هستند، محبوب است.

راه‌های افزایش عضله
پروتئین وی از راه‌های مختلفی باعث افزایش عضله می‌شود. پروتئین و اسیدهای آمینه بدن را تأمین می‌کند که به عنوان عناصر سازنده رشد عضلانی شناخته می‌شوند. باعث ترشح هورمون‌های آنابولیک می‌شود که می‌توانند رشد عضلات را تحریک کنند. از این هورمون‌ها می‌توان به انسولین اشاره کرد. پروتئین وی همچنین سرشار از اسید آمینه لوسین است که به‌عنوان تحریک سنتز پروتئین عضله در سطح مولکولی و ژنتیکی شناخته شده است.

جذب سریع پروتئین وی
پروتئین وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین بسیار سریع جذب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ثابت شده است که پروتئین وی هنگامی که دقیقا قبل از تمرین یا بعد از تمرین مصرف می‌شود، در افزایش رشد عضلات موثر است. سنتز پروتئین عضله معمولا در دوره زمانی بعد از تمرین به حداکثر می‌رسد. پروتئین وی هنگامی که با انواع دیگر پروتئین مانند پروتئین سویا مقایسه می‌شود، عملکرد بهتری دارد. هنگامی که با کازئین مقایسه می‌شود، شواهد متفاوت است. به نظر می‌رسد که وی در کوتاه مدت موثر باشد، اما کازئین رشد عضلات را برای مدت طولانی‌تر تحریک می‌کند.

افزایش سطح BCAA
پروتئین وی حاوی آمینو اسیدهای مهم شاخه‌ای (BCAA) مانند لوسین و همچنین حاوی مقدار زیادی سیستئین است. مطالعات نشان می‌دهد که لوسین بهترین اسید آمینه آنابولیک (تقویت کننده رشد) است و سیستئین می‌تواند به تقویت سطح آنتی اکسیدان سلولی گلوتاتیون کمک کند.

مقدار مصرف و عوارض جانبی
دوز توصیه شده پروتئین وی در ورزشکاران ۱-۲ قاشق چای خوری (حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم) در روز است، که معمولا بعد از تمرین مصرف می‌شود. توصیه می‌شود دستورالعمل‌های ارائه شده روی بسته بندی پروتئین خوانده شود چرا که هر برند ویژگی‌ها و روش مصرف خود را دارد. بخاطر داشته باشید که اگر میزان پروتئین دریافتی شما در حال حاضر زیاد است، افزودن پروتئین وی به رژیم غذایی کاملا غیرضروری است.

نگرانی‌ها و دغدغه‌ها
نگرانی در مورد اثر مصرف پروتئین بر روی کلیه و ایجاد پوکی استخوان بی دلیل است. پروتئین‌ها از پوکی استخوان محافظت می‌کنند، در حالی که هیچ تاثیر ناخوشایندی بر کلیه‌های سالم ندارند. با این حال، افرادی که مشکلات کلیوی یا کبدی دارند بهتر است از مصرف پروتئین وی خودداری کنند یا پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. خوردن بیش از حد پروتئین وی می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، نفخ شکم، اسهال، درد و گرفتگی عضلات شود. برخی از افراد نیز به پروتئین وی حساسیت دارند و نباید از آن استفاده کنند. اما به طور کلی، پروتئین وی دارای ایمنی بسیار بالایی است و اکثر افراد می توانند آن را بدون مشکل مصرف کنند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2864
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا