همه چیز درباره «فاماس» ماست همزده‌ی جدید پگاه

با این محصول پروتئین بیشتر بگیر

ماست همزده به نوعی از ماست اطلاق می‌شود که در آن فرآیند تخمیر و تشکیل ژل یا دلمه ماست در مخزن و قبل از بسته بندی است و بعد از بسته بندی ویسکوزیته ماست افزایش یافته و بافت مناسبی پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، ماست یکی از ملزومات سفره اکثر خانواده‌های ایرانی است. این فرآورده لبنی، که مملو از پروتئین، سرشار از پروبیوتیک و غنی از کلسیم استخوان‌ساز هست، یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌ها به شمار می‌رود که به بهبود گوارش کمک و شما را یک قدم به هدف داشتن اندامی بهتر نزدیک‌تر می‌کند.

از نظر مشخصات بافتی، دو گونه  ماست «قالبی» و «ماست هم‌زده» وجود دارد. در درست کردن  ماست قالبی، مراحل ژل‌بندی و پس از  آن سردکردن در ظرف‌های  بسته ‏بندی انجام می‏شود و ماست، شکل ظرف را به خود می‏گیرد؛ به‌طوری که اگر  با قاشق کمی از آن را بردارید، ماده  ژل‌ مانند داخل قاشق می‏شود. ماست قالبی از نظر بافت‌شناختی، برخلاف ماست هم‌زده ساختار ژل‌مانند دارد اما در تولید ماست هم‌زده، ابتدا مراحل تخمیر و همزنی ژل در مخزن تخمیر انجام و سپس وارد مرحله بسته ‏بندی می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی ماست‏ قالبی، «سفتی» و ویژگی ماست هم‌زده «گرانروی» بافت آن است. به محصولاتی که جریان ناروانی دارند و به راحتی جریان پیدا نمی‌کنند، «گرانرو» می‌گویند و برخلاف تصور عام، سفت یا شل‌بودن بافت ماست‌ الزاما به دلیل غلظت آن نیست، زیرا ممکن است ماستی غلظت کمی داشته باشد اما میزان «گرانروی» آن بالا باشد.

گرانرو بودن ماست به چند عامل بستگی دارد: فرایند تولید (بدون اینکه ماده خاصی به آن اضافه شود)، درصد چربی (عامل مهمی در گرانرو بودن ماست است)، درصد ماده خشک شیری، درصد و نوع استارترها یا میکروب‏های به‏ کار رفته در تهیه ماست و افزودن پایدارکننده (افزودنی). بنابراین، گرانرو بودن بافت ماست الزاما به معنای افزودن ماده خاصی نیست و ممکن است بافت ماست در اثر فرایند تولید (درصد چربی و ماده خشک بالا) یا افزودن پایدارکننده سفت شده باشد.

چند نکته درباره ماست همزده
تقریبا همه ما طعم فوق العاده چیپس با ماست همزده را چشیده‌ایم. این ماست نسبت به انواع دیگر ماست‌ها مزه بسیار بهتری دارد. چیزی که خواص این ماست را نسبت به سایرین متمایز می‌کند، نرم بودن آن است که می‌تواند در دو نوع پُرکالری و یا کم‌کالری در فروشگاه‌ها موجود باشد. ارزش غذایی بالای این نوع لبنیات آن را نسبت به سایرین متمایز می‌کند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند این ماست را در منزل با به‌کارگیری مهارت تهیه کنند. بافت ماست همزده سبب می‌شود آن را در بسیاری از غذاها کنار سس مایونز استفاده کنید.

یکی از نگرانی‌های همیشگی مصرف کنندگان، وجود مقدار فراوانی نشاسته در ماست‌های همزده است. از آنجا که ذائقه مصرف کننده ایرانی، با ماست‌های همزده آشنا نیست و انتظار بافتی همگن را از ماست ندارد، تصور اشتباه غلیظ شدن این نوع ماست‌ها با نشاسته همیشه وجود داشته است.

واقعیت این است که نشاسته به معنایی که در ذهن مصرف‌کننده وجود دارد، به ماست‌های همزده اضافه نمی‌شود و اصلا دلیل غلظت این محصولات، چنین ماده‌ای نیست. نکته دیگری که در مورد تفاوت بافت این دو نوع ماست باید دانست، تفاوت فرآیندهایی است که در ماست در آن‌ها تولید می‌شود. در تولید ماست معمولی، شیر و مایه ماست در یک مرحله ترکیب شده و وارد ظرف می‌شوند و همانجا ماست به شکل ظرف می‌بندد. اما ماست همزده، قبل از آنکه به بسته بندی اصلی وارد شود در مخازن دیگری می‌بندد و سپس برای یکنواخت شدن بافت، به تانکر‌های بزرگی وارد شده و در آن فضا هم زده می‌شود. وقتی بافت ماست یکنواخت شد، به بسته‌بندی اصلی وارد و آماده توزیع می‌شود. به همین دلیل این ماست‌ها بدون نیاز به ترکیب شدن با ماده دیگری غلیظ و یکدست هستند.

«فاماس» محصول جدید شرکت صنایع شیر ایران نوعی ماست همزده‌ و یک غذای فراسودمند محسوب می‌شود و با طعم، بافتی جدید و منحصر به‌فرد لذت و تجربه مصرف متفاوتی را ارائه می‌دهد.

این ماست از نظر تغذیه‌ای ماده غذایی مفیدی است و سرشار از پروتئین و برخی انواع ویتامین B است و نیز منبع بسیار خوبی از کلسیم، فسفر، اسید پانتوتنیک و روی است. باکتری‌های مفید موجود در ماست همزده در حفظ سلامت سلول‌های روده‌ای بسیار مفید هستند و به دلیل داشتن پروتئین به همراه کلسیم و اسید لاکتیک ‌برای تمامی گروه‌های سنی به ویژه کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه

#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2727
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا