فرمول جادویی ساختن ماهیچه و سیستم عصبی قدرتمند

با این برنامه غذایی به افزایش قد کودکتان کمک کنید

برای افزایش قد کودکان، یک فرمول جادویی وجود دارد. کافی است تا لبنیات که سرشار از کلسیم است را به رژیم غذایی روزانه کودک وارد کنید تا نگرانی‌تان در مورد کوتاهی قد او برطرف شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در افزایش قد کودکان دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیم برای رشد کافی کودکان، ضروری است. در واقع کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای ساختن استخوان‌های قدرتمند است. کودک اگر به اندازه کافی کلسیم مصرف کند، ماهیچه‌هایش هم قدرت می‌گیرند، سیستم عصبی‌اش تقویت می‌شود و قلبش هم بهتر کار می‌کند.

علاوه بر این، باید او را به نوشیدن روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب هم تشویق کنید تا سموم بدنش دفع شوند.

وعده اول: صبحانه‌ای برای قد بلندها
کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تأمین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین‌تری داشته و احتمال این که کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب۱۲ و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند. در نتیجه در مقایسه با بقیه کودکان دیگر افزایش قد طبیعی خواهند داشت.
در کودکانی که کاهش وزن دارند با صبحانه نخوردن نمی‌توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده‌های دیگر جبران کنند و برعکس، در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود که همگی در روند افزایش قد موثر است.
مصرف یک واحد لبنیات (یک لیوان شیر، یک لیوان سرخالی ماست، دو لیوان دوغ یا نصف قوطی کبریت پنیر) در وعده صبحانه هم توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید یک سهم شیری که به صبحانه فرزندتان وارد می‌کنید، مواد مغذی بیشتری را به بدن او برساند، بهتر است سراغ شیرهای غنی‌شده بروید.

وعده دوم: میان وعده را فراموش نکنید
مصرف میان وعده‌ها برای تمامی افراد لازم است؛ اما کودکان، نوجوانان و افرادی که به دنبال افزایش رشد هستند بیشتر از سایرین باید به آن توجه کنند و میان وعده‌های مناسب را باید در برنامه غذایی خود بگنجانند. اما نکته مهم این است که انتخاب میان وعده‌ها به شرایط جسمی و نوع زندگی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد و با توجه به این موارد باید بهترین انتخاب را داشت. برای میان وعده می‌توانید از انواع کیک و پای و دسر استفاده کنید. یادتان نرود که یک و نیم لیوان بستنی هم به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد.

وعده سوم: نهار با کلسیم اضافه
حبوبات به دلیل پروتئین گیاهی و املاح فراوانی که دارند، همیشه مورد توجه متخصصان تغذیه هستند و توصیه می‌شود در رژیم غذایی هفتگی تمام گروه‌های سنی گنجانده شود.
البته این موادغذایی چندان مورد علاقه بچه‌ها نیستند؛ بنابراین به والدین توصیه می‌شود آنها را همراه موادغذایی که بچه‌ها به خوردنشان علاقه دارند وارد برنامه غذایی کنند.
پیشنهاد یک کاسه آش خوشمزه با سبزی معطر همراه با کشک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. یک چهارم لیوان کشک به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد.

وعده چهارم: میان وعده دوم را جا نیندازید
ماست می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای میان وعده باشد و در تهیه میان‌وعده‌های مغذی برای کودکان از آن استفاده شود. شما می‌توانید دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را درون ماست بریزید و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل کنید. اگر فرزندتان زیر دو سال است بهتر است به او ماست پرچرب بدهید؛ اما بعد از دوسالگی می‌توانید کلسیم مورد نیازش را با ماست‌های کم‌چرب تامین کنید.

وعده پنجم: شام هم باید حاوی کلسیم باشد
شام بچه‌ها و نوجوان‌هایی که در سن رشد هستند باید حتما یک وعده غذایی کامل و شامل تمام گروه‌های غذایی باشد. در کنار وعده شام استفاده از دوغ می‌تواند گزینه مناسبی باشد چرا که به بهبود وضعیت گلوکز خون، نشانگرهای زیستی درون رگی و همچنین وضعیت لیپیدها کمک کرده و دیابت نوع دو را کنترل می‌کند. دو لیوان دوغ به اندازه یک لیوان شیر به کودکتان کلسیم می‌رساند.

وعده ششم: دوز کلسیم قبل از خواب را از یاد نبرید
خواب کافی یک نیاز مبرم و بسیار بسیار مهم است چرا که هورمون رشد برای افزایش قد کار خود را زمانی انجام می‌دهد که شما به خواب عمیق فرو رفته باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از هورمون‌های بدن در زمان‌های خاصی ترشح می‌شوند و اینطور نیست که در هر زمان از شبانه‌روز تاثیر یکسانی داشته باشند. از این رو خواب کافی شب هنگام، بسیار برای رشد بدن ضروری است.
مدت زمان جذب و هضم شیر حدود سه تا چهار ساعت است به همین دلیل گفته می‌شود یکی از بهترین زمان‌ها برای مصرف شیر قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
شیر تأمین کننده تریپتوفان است و گزینه مناسبی برای یک خواب با کیفیت و ترشح بیشتر هورمون رشد جهت افزایش قد است؛ چرا که خواب شبانه یکی از فاکتورهای مهم در افزایش قد است.
بعضی از متخصصان می‌گویند رمز موفقیت برای افزایش قد کودک این است که روز را با شیر شروع  کنید و با شیر به پایان برسانید!

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1868
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا