شیر عامل رشد مناسب عضلانی در بدنسازان

تحقیق دانشگاه پزشکی تگزاس «گالسون» نشان داد

تحقیقات دانشکاه پزشکی تگزاس «گالوستون» نشان داد، نوشیدن یک لیوان شیر پس از تمرین، تولید پروتئین را تقویت می‌کند، مکانیزمی که مسئول رشد عضلانی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، این یافته‌ها همچنین نشان داد که شیر غیر از پروتئین حاوی ترکیبات دیگری است که رشد عضلانی را تقویت می‌کند. یکی از این مواد IGF-۱ است، یکی از ترکیبات آنابولیک که برای تحریک رشد عضلات ضروری است.

هیدراته کردن بهتر بدن
در مطالعه‌ای که در ژورنال تغذیه انگلیس به چاپ رسید، افرادی که در طول تمرین مقداری از آب بدن را از دست داده بودند، پس از تمرین یکی از این نوشیدنی‌ها را دریافت کردند: آب، نوشابه ورزشی، شیر کم‌چربی به تنهایی یا شیر کم‌چربی با سدیم اضافی. محققان دریافتند افرادی که شیر نوشیدند (با سدیم اضافی یا بدون آن) بدنشان بهتر هیدراته شد نسبت به کسانی که آب یا نوشابه ورزشی نوشیدند. محققان به این نتیجه رسیدند که سدیم و پتاسیم که به طور طبیعی در شیر وجود دارد مسئول جبران کم آبی است.

عضله سازی بیشتر
جبران کم‌آبی پس از تمرین آخرین دلیل برای نوشیدن شیر نیست. مطالعه جدیدی در ژورنال تغذیه آمریکا به چاپ رسیده که طی آن به افراد تمرین نکرده پس از تمرین با وزنه، شیر بدون چربی، نوشیدنی حاوی پروتئین سویا یا یک نوشیدنی حاوی کربوهیدرات داده شد. پس ۱۲ هفته، در گروهی که شیر مصرف کرده بودند ۴۰ درصد رشد عضلانی بیشتر نسبت به گروهی که پروتئین سویا و ۶۰ درصد بیش از گروهی که نوشیدنی حاوی کربوهیدرات مصرف کرده بودند گزارش شد. گروهی که شیر نوشیده بودند به طور متوسط حدود یک کیلو از چربی‌های بدنشان هم کاسته شده بود.

بر پایه این گزارش مطالعه ای که در ژورنال تغذیه اروپا در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید نشان داد کسانی که شیر می‌نوشند به طور محسوسی دارای سطوح بالاتر IGF-۱ هستند نسبت به کسانی که همین مقدار پروتئین را تنها از گوشت تامین می کنند.

علاوه بر شیر پنیر کاتیج نه تنها حاوی مقدار زیادی پروتئین است (۲۸ گرم در هر فنجان) بلکه به طور عمده حاوی کازئین است، نوعی از پروتئین که سرعت هضم پایینی دارد. همین مسئله پنیر کاتیج را به انتخاب مناسبی برای میان وعده قبل از خواب یا هر زمان دیگری از روز که قرار است برای چند ساعت چیزی نخورید تبدیل کرده است.

 برخی از کارشناسان تغذیه ماست را به عنوان منبع خوبی از پروتئین پیشنهاد می‌کنند. ولی از آنجایی که ۲۵۰ گرم ماست تنها حدود ۱۲ گرم پروتئین دارد، اگر بخواهید حدود ۳۶ گرم پروتئین از این منبع به دست آورید باید سه برابر این مقدار یعنی ۷۵۰ گرم ماست مصرف کنید که معادل سه لیوان ماست است.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وجود مقدار مناسب و متنوع باکتری‌های موجود در ماست موجب کاهش ریسک سرطان کولن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول می‌شود.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 #پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2241
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا