در هوای آلوده تا می‌توانید شیر بنوشید

به بهانه 29 دی‌ماه روز ملی هوای پاک

متخصصان تغذیه براین باورند، در روزهایی که آلودگی هوا به حد هشدار و یا اضطرار می‌رسد، برای جلوگیری از صدمه دیدن سیستم تنفسی و التهاب دستگاه گوارش باید مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی، بیشتر شود، زیرا آن‌ها دارای فسفر، منیزیم، کلسیم و خنثی کننده سموم، هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، این روزها که مشکلات آلودگی هوا نگران کننده شده است ممکن است این سوال مطرح شود که آیا واقعا مصرف شیر و لبنیات می‌تواند در کاهش مضرات آلودگی هوا نقش داشته باشد؟

کلسیم موجود در شیر و لبنیات به‌ویژه پنیر و ماست قادر به جذب عناصر سنگین بوده و می‌تواند با فلزات سنگین مثل سرب ترکیب و باعث دفع آ‌ن‌ها از بدن می‌شود. متخصصان تغذیه، شیر را یکی از منابع دریافت ویتامین D می‌دانند که به دلیل ویژگی خاص کازئین (پروتئین شیر) در ایجاد پیوند با انواع ذرات فلزی در هوا، مانع جذب ذرات آلاینده به‌ویژه ذرات فلزی می‌شود.

مصرف شیر سبب نرم‌شدن مخاط تنفسی فوقانی مری و معده می‌شود. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند در هوای آلوده مصرف شیر افزایش یابد زیرا شیر به‌دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم خنثی کننده سموم است.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین D از طریق پوست به شدت کاهش می‌یابد. به‌همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D در میان مردم شیوع بالایی دارد.

این در حالی است که متخصصان تغذیه براین باورند که افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند. زیرا گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کنند در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلا با عناصری مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز مصرف بیشتر لبنیات به اشباع کردن این گیرنده‌ها کمک شایانی می‌کند.

همچنین مصرف دوغ و ماست‌های پروبیوتیک برای مقابله با آلاینده‌های هوا توصیه می‌شود زیرا آلاینده‌های موجود شامل ترکیبات مختلفی هستند که از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم وارد بدن می‌شوند و آثار مخرب آن‌ها روی بافت‌های بدن، دستگاه تنفسی، قلب و عروق بر جای می‌ماند و در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می‌کند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 #پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2281
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا