با مصرف لبنیات شانس ابتلا به آرتروز را کاهش دهید

معرفی الگوی غذايی مناسب در مصرف لبنيات

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر تاکید کرد: با توجه به الگوی غذایی فعلی مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم شیر یا ماست، توصیه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، تیرنگ نیستانی در گفت و گو با خبر آنلاین گفت: بیماری آرتروز (سائیدگی و درد مفاصل) در غالب مواقع ناشی از تحمیل وزن و عدم حمایت ماهیچه‌ها از مفصل است و عادت نشستن و برخاستن نیز در آن تاثیرگذار است.

وی افزود: مطالعات متعددی نشان داده شده که دریافت منابع کلسیم به‌ویژه لبنیات همراه با غذا ارتباط معکوس با افزایش وزن دارد و افرادی که دریافت کلسیم آن‌ها پایین است شانس ابتلا به پروزنی در آن‌ها زیاد و در نتیجه شانس ابتلا به آرتروز در این افراد بالاست بنابراین مصرف کلسیم موجب بروز آرتروز در افراد نمی‌شود و با مصرف لبنیات از طریق کنترل وزن می‌توان شانس ابتلا به آرتروز را کاهش داد.

نیستانی گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما پایین است نباید نگران مصرف زیاد آن و بروز آرتروز یا بروز بیماری آرتریو اسکلروزیز که ناشی از رسوب کلسیم مازاد در دیواره عروق کرونر قلب است، باشیم و باید گفت در سال‌های ۷۹ تا ۸۱ سرانه مصرف شیر ۱۴۰ گرم یعنی نصف لیوان شیر بوده است بنابراین با توجه به اینکه مصرف شیر و لبنیات در میان مردم بسیار پایین است نباید با رسانه ای کردن موضوعات اینچنینی مردم را از مصرف شیر و لبنیات ترساند.

وی تصریح کرد: مطالعات متعدد نشان داده است برای مصرف کلسیم حد آستانه‌ای داریم وافراد عادی می‌توانند تا روزی ۲ گرم مصرف کلسیم داشته باشند و در صورت مصرف ۲ تا ۳ لیوان شیر معمولا مشکلی از نظر کلسیمی برای افراد بوجود نمی آید و با توجه به الگوی غذایی فعلی مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم شیر یا ماست توصیه می‌شود.

نیستانی یادآوری می‌کند: مواد غذایی مناسب حاوی کلسیم که می‌تواند نیاز بدن را به‌خوبی برآورده کند، تقریبا به گروه لبنیات خلاصه می‌شود. البته کلسیم در مواد غذایی دیگری مانند ماهی ساردین هم به مقدار فراوان وجود دارد و همین ممکن است افراد را دچار تردید کند. به این معنی که خیلی‌ها مصرف لبنیات را به دلایل مختلف کنار می‌گذارند و برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن از مواد غذایی دیگری کمک می‌گیرند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این مطلب توضیح می‌دهد: با توجه به این که کلسیم در استخوان ذخیره شده و ماهی ساردین هم با استخوان مصرف می‌شود، طبیعی است که منبعی غنی از کلسیم باشد یا بعضی سبزی‌ها مانند کلم بروکلی نیز حاوی مقادیرفراوان کلسیم است، ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که این منابع غذایی غیر لبنی واقعا چقدر و به چه میزانی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد؟ بنابراین با توجه به این مسائل، طبیعی است که لبنیات به عنوان تأمین کننده اصلی کلسیم در رژیم غذایی اهمیت خاصی داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند هر چه شیر یا ماست چرب‌تر باشد، خاصیت بیشتری دارد. برای همین هم اصلا سراغ انواع کم چرب این محصولات نمی‌روند و آن‌ها را مفید و مغذی نمی‌دانند. اهمیت مصرف لبنیات در مرحله اول به دلیل تأمین کلسیم مورد نیاز بدن است. وی توضیح می‌دهد: در صورتی که چربی لبنیات گرفته شود، به هیچ عنوان کیفیت و ارزش آن از نظر غذایی کاهش پیدا نمی‌کند.

او افزود: میزان جذب کلسیم در مواد غذایی مختلف، کاملا با یکدیگر متفاوت است. وی در این باره توضیح می‌دهد: جذب کلسیم در لبنیات و البته مکمل کلسیم به نسبت بالاست، ولی به عنوان نمونه در سبزی‌ها به دلیل وجود مواد مهارکننده جذب مانند انواع فیبری که دارند، جذب کلسیم هم مهار می‌شود. چربی هم در صورتی که به مقدار زیاد در ماده غذایی وجود داشته باشد به عنوان یکی از عوامل مهار کننده جذب کلسیم به شمار می‌رود.

شیر، ماست یا پنیر؟
نیستانی یادآور می‌شود: زمانی که درباره مصرف لبنیات به مقدار کافی صحبت می‌شود، منظور مصرف سه واحد لبنیات در طول روز است و هر واحد هم معادل یک لیوان (حدود ۲۵۰ سی سی) ماست یا شیر کم چرب خواهد بود. به گفته این متخصص تغذیه، پنیر هم منبع خوبی از کلسیم به حساب می‌آید، ولی به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، آن را به عنوان یکی از منابع پروتئینی در نظر می‌گیرند. همچنین متأسفانه بیشتر پنیرها، حاوی مقدار زیادی نمک است و سدیم زیادی دارد.

 نیستانی در این باره تاکید می‌کند: وجود سدیم به مقدار زیاد در رژیم غذایی از عواملی است که دفع کلیوی کلسیم را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید دقت کنیم مصرف زیاد نمک در دراز مدت ممکن است موجب بروز پوکی استخوان نیز بشود.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2487
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا