با یه دوغ، ۵ تا بساز

آشنایی با دوغ کنسانتره پگاه

دوغ، نوشیدنی اصیل و خوشمزه و خاطره‌انگیز ما ایرانی‌هاست. از مزایای این نوشیدنی هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. این نوشیدنی را می‌توان از دوران کودکی تا بزرگسالی و حتی دوران بارداری در سفره غذایی ایرانیان جستجو کرد. در کنار آب، شیر و آبمیوه‌های طبیعی، دوغ هم از آن دسته نوشیدنی هایی است که برای تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه)، دوغ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران است که مصرف آن خصوصا در فصول گرم سال بسیار توصیه می‌شود. این نوشیدنی برخلاف آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار برای کودکان بالای یک سال مناسب بوده و می‌تواند پروتئین، چربی، ویتامین‌های B ,D، کلسیم و همچنین آب مورد نیاز بدن را تا حدودی تامین کند.

دوغ یکی از فرآورده‌های تخمیری شیر است. این نوشیدنی به دلیل آن که در دمای گرم محیط و در برابر فساد مقاوم است نیاز به هیچ نگهدارنده مصنوعی نداشته و مصرف آن برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، مناسب است. دوغ به دلیل طبیعت سردی که دارد خستگی، عطش و گرمازدگی را برطرف می‌کند. در ادامه به برخی از خواص دوغ اشاره می‌کنیم:

دفع کننده سموم بدن
آلودگی هوا یکی از معضلات شهرنشینی است که همه‌ی ما کم و بیش در معرض آن هستیم. آلاینده‌ها بر روی بافت‌های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر منفی دارند و عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند. نوشیدنی‌های شیر و دوغ از راهکارهای موثر برای دفع مضرات این معضل اجتماعی است. دوغ و شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی کننده سموم هستند.

افزایش میزان انرژی
یکی دیگر از خواص دوغ این است که منبع خوبی از پروتئین می باشد. پروتئین میزان انرژی بدن را افزایش داده که این امر موجب شادابی و سلامتی فرد می شود. بیشتر بخش های داخلی بدن مخصوصا ماهیچه ها، به پروتئین جهت ترمیم خود نیازمند هستند.

خواب‌آور و آرام‌بخش
دلیل خواب‌‌آور بودن دوغ، پپتیدهای موجود در پروتئین‌های شیر است. این خاصیت دوغ یک مزیت است تا زمانی که شما برای انجام کاری نیاز به هوشیاری نداشته باشید، در غیر اینصورت می توانید از این خاصیت دوغ نهایت استفاده و لذت را ببرید.

بهبود گرمازدگی
مصرف دوغ در تابستان و گرمای هوا بسیار توصیه می‌شود. گرمازدگی و علائم آن از جمله سردرد، عطش، ضعف و خستگی یکی از معضلات هوای گرم است که می توان آن را با نوشیدن دوغ التیام بخشید. پس در کنار آب فراوان برای مبارزه با کم آبی بدن، دوغ را به عنوان یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی‌های مضر فراموش نکنید.

روشن کردن پوست
اسید لاکتیک موجود در دوغ به محو لکه‌ها و روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند به‌ طوری‌که می توان با نوشیدن و حتی استفاده موضعی از آن در قالب ماسک به یک پوست شفاف‌تر و بهتر دست پیدا کرد.

درمان تبخال
از جمله خواص دارویی دوغ می توان به اسید آمینه لیزین و باکتری های موجود در این نوشیدنی اشاره کرد که در بهبود و درمان انواع تبخال موثر هستند. این نوشیدنی استرس و فشار عصبی را کم می کند در نتیجه از ایجاد چنین عارضه ای پیشگیری و یا در صورت وجود آن را درمان می کند.

استحکام بافت استخوانی
پروتئین، کلسیم و ویتامین ب۱۲ موجود در دوغ می تواند به استحکام بافت استخوانی کمک کند. با توجه به ارزش غذایی دوغ، این نوشیدنی نقش بسزایی در تامین سلامت استخوان‌های بدن دارد.

تقویت سیستم گوارشی بدن
پیشگیری از رشد باکتری‌های مضر در سیستم گوارشی یکی از مزایای مصرف دوغ است. چنانچه باکتری های مفید بدن در یک سطح مطلوب قرار داشته باشد، سیستم گوارشی بهتر عمل می‌کند. باکتری‌های مفید موجود در دوغ از رشد باکتری‌های مضر بدن و ابتلا به بیماری‌های روده‌ای و عفونی جلوگیری می‌کنند. میکروب های پروبیوتیک موجود در دوغ به هضم غذا نیز کمک می‌کند. همچنین مانع سوءهاضمه و تولید گاز بیش از حد در بدن می‌شود. دوغ دشمن نفخ و اسیدیته معده است.

دوغ کنسانتره یا تغلیظ شده
«دوغ کنسانتره یا تغلیظ شده پگاه» محصول جدید صنایع شیر ایران است که به دوغ اقتصادی نیز معروف است. ۵ برابر وزن دوغ، آب به آن اضافه کنید و با یک لیوان از این دوغ، ۵ لیوان دوغ داشته باشید!

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2709
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا