هر آنچه در مورد لبنیات باید بدانید

اهمیت مصرف شیر و لبنیات در سلامت

دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب  برای رشد و نمو و ارتقای سیستم ایمنی کودک، حفظ بدن و محافظت از بیماری‌های عفونی و غیر واگیر (NCDs) در زندگی بزرگسالان ضروری است. تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به‌عنوان پیش نیاز مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود. بنابراین بهبود رژیم‌های غذایی خانواده و وضعیت تغذیه کودکان در سطح جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره (MDGs) مربوط به ریشه کنی فقر شدید و گرسنگی (MDG 1) و افزایش آن ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، بیش از ۶ میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و فرآورده‌های لبنی مصرف می‌کنند. سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است، اما فاصله این سرانه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیاد است.

تقاضا برای شیر و فرآورده‌های لبنی در کشورهای در حال توسعه با افزایش درآمدها، رشد جمعیت، شهرنشینی و تغییر رژیم‌های غذایی رو به افزایش است. این روند در شرق و جنوب شرقی آسیا به‌ویژه در کشورهای پرجمعیت مانند چین، اندونزی و ویتنام رو به افزایش است.

درکشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و همین امر می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا، سرطان، پوکی استخوان و حتی شکستگی‌های متعدد استخوانی شود. همچنین کاهش مصرف شیر در جامعه می‌تواند منجر به کوتاهی قد نسل جدید نیز شود.

فواید مصرف لبنیات:
شیر و لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند. نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل ۳ واحد شیر یا جایگزین‌های آن باید مصرف کنند.

یک واحد از گروه  شیر و لبنیات برابر است با:
یک لیوان شیر یا ماست کم چرب(کمتر از۱.۵درصد)، یا

    ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یا

    یک چهارم لیوان کشک، یا                                                                    

   ۲ لیوان دوغ، یا

    یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه

باید توجه داشت که گروه شیر و لبنیات در هرم غذایی فقط شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی و دوغ است و سایر فرآورده‌های لبنی مثل سرشیر، خامه و کره که حاوی چربی هستند از نظر تغذیه‌ایی در گروه شیر و لبنیات قرار نمی‌گیرند و توصیه می‌شود کمتر مصرف شوند.

مثال‌های زیر مقدار مصرف روزانه گروه شیر و لبنیات که نیاز به این گروه را تامین می‌کند را نشان می‌دهد:
اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود در واقع ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و یا  اگر دو لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود، در این صورت ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است.

لبنیات جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می‌شوند، زیرا منابع خوبی از کلسیم، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B12 و B2را فراهم می‌کنند. کلسیم در شیر، ماست و پنیر و کشک قابل توجه است اما بیشتر مردم روزانه به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند. مصرف سه واحد در روز لبنیات می‌تواند در ایجاد توده استخوانی کمک کند و منجر به بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.

برخی از ترکیبات مهم موجود در لبنیات:
کلسیم: شیر و لبنیات (ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی) بهترین منبع غذایی کلسیم در رژیم غذایی افراد محسوب می‌شود. ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها موجود است و کمتر از ۱ درصد کلسیم بدن در عملکردهای متابولیکی حیاتی نظیر انقباض و انبساط عروق، عملکرد عضلانی، انتقال عصبی، سیگنال‌های داخل سلولی و ترشح هورمون شرکت دارد. بنابراین دریافت این عنصر به صورت روزانه برای حفظ عملکرد طبیعی بدن بسیار ضروری است. روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مورد نیاز است و با مصرف یک لیوان شیر حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم تامین می‌شود و با مصرف روزانه سه واحد از این گروه تقریبا تمام کلسیم مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

پروتئین: شیر و لبنیات همچنین حاوی پروتئین هستند، یک لیوان ۲۴۰ میلی‌لیتر شیر حدود ۶-۷ گرم پروتئین دارد.

ویتامین B2: شیر یکی از منابع خوب B2 است این ویتامین از ویتامین‌های محلول در آب است که مقدار آن در ۱۰۰ میلی‌لیتر شیر ۱۷/۰ میلی‌گرم است. میزان نیاز روزانه به این ویتامین در خانم‌ها ۱/۱  و در مردان ۳/۱ میلی‌گرم است. با مصرف سه واحد شیر و لبنیات در روز تقریبا نصف ویتامین مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

ویتامین B6: این ویتامین برای ساخت پروتئین‌های بدن ضروری است که در محصولات لبنی وجود دارد.

ویتامین B2: شیر منبع خوبی برای تامین ویتامین B2 بدن است. این ویتامین از ویتامین‌های محلول در آب است و در آب پنیر به مقدار زیاد وجود دارد. مقدار ویتامین B2 در ۱۰۰ میلی‌لیتر شیر ۱۷% میلی‌گرم است و مصرف روزانه آن ۱ تا ۲ میلی گرم توصیه می‌شود.

ویتامین B12: یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B12 است که در بافت‌های بدن حیوانات و شیر یافت می‌شود و حرارت پاستوریزاسیون روی آن تأثیر ندارد. مقدار ویتامین B12 در ۱۰۰ میلی‌لیتر ۰.۳۵ میکروگرم است.

فسفر: فسفر از ترکیبات مهم سلول‌های بدن است و در واکنش‌های شیمیایی بدن و همچنین فعال کردن آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و در نهایت رشد و ترمیم و ایجاد انرژی نقش بسزایی دارد. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوا‌ن‌ها عمل می‌کند و در ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت دارد. یک لیوان شیر حاوی  ۲۴۰میلی‌گرم فسفر است که معادل ۳۰ درصد از نیاز روزانه است.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2905
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا