لبنیات دشمن پوکی استخوان

با فواید مصرف لبنیات آشناتر شوید

پس از سن ۲۰ سالگی، تغییر کمی در توده معدنی استخوان تا زمان یائسگی در زنان رخ می‌دهد. در دوران یائسگی زنان با از دست دادن توده استخوان سالانه بین ۳ تا ۵ درصد در چند سال اول و حدود ۱ درصد پس از آن مواجهه هستند. در مردان از دست دادن استخوان کندتر و خطی‌تر است، اما مردان نیز با افزایش سن دچار پوکی استخوان می‌شوند. خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد. پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان  در این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، شواهد زیادی وجود دارد که عواقب از دست دادن استخوان مربوط به سن یا یائسگی بر خطر شکستگی بستگی به سطح اوج توده استخوانی در دوران کودکی و نوجوانی و همچنین میزان از دست دادن استخوان دارد به حداکثر رساندن حداکثر توده استخوانی ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر شکستگی در کودکان و همچنین افراد مسن داشته باشد. در حالیکه به اوج رساندن توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، عوامل دیگری همچون افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب در این امر نقش دارد. مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است.

باید توجه داشت کلسیم، فسفات و ویتامین D برای ساختار و عملکرد طبیعی استخوان ضروری هستند. پروتئین، کالری و سایر میکرونوترینت‌ها نیز در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که  لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

فواید مصرف لبنیات
تحقیقات مختلفی از تاثیر مثبت مصرف محصولات لبنی در پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و انقباض عضلانی گزارش شده است.

کلسیم در شیر به راحتی جذب می‌شود و به همین دلیل است که شیر و فرآورده‌های لبنی منابع قابل اعتماد کلسیم هستند.

کلسیم موجود در شیر نقش مهمی در تظیم فشار خون دارد. تحقیقات نشان داده است که در جوامعی که شیر و لبنیات کافی مصرف می‌کنند شیوع فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.

شیر و فرآورده‌های لبنی نقش اساسی در رشد و استحکام استخوان‌ها بویژه در دوران کودکی و نوجوانی که توده استخوانی در حال شکل گیری است، دارد.

مصرف کافی شیر و لبنیات (۳-۲ واحد ) روزانه برای حفظ و ارتقای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان ضروری است.

در حالی که مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند پوکی استخوان و احتمالاً سرطان روده بزرگ و دیابت نوع ۲ همراه است، نگرانی در مورد ارتباط احتمالی بین مصرف زیاد لبنیات و سایر بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پروستات بیان شده است که نتایج جدید مطالعات مروری سیستماتیک نشان می‌دهد که هیچ ارتباط معناداری بین چربی شیر اشباع لبنیات و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی وجود ندارد. اما باید توجه داشت که به جز کودکان زیر ۲ سال تمامی افراد باید لبنیات کم چرب (۱.۵ درصد و کمتر) به دلیل کم بودن کالری و کاهش دریافت کالری مصرف کنند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2912
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا