شیر غنی شده چیست و چه فوایدی دارد؟

با این شیر جذب کلسیم را بالا ببرید

شیر غنی شده به معنای غنی کردن شیر معمولی به کمک املاح و ویتامین‌ها است که در واقع جبران کننده آن دسته از ریزمغذی‌هایی است که بدن انسان به آن نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، اگر یک فرد سالم و بالغ روزانه به ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارد، در صورتی که بخواهد از شیر غنی شده با ویتامین D بنوشد، اگر یک یا ۲ لیوان از این شیر غنی شده را میل کند، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ویتامین D مورد نیاز بدنش را دریافت کرده است.

برای پیشگیری از خطراتی که میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای موجود در شیرخام برای سلامت انسان ایجاد می‌کند، شیر مورد استفاده افراد گرم می‌شود. به این ترتیب شیر که منبع عالی کلسیم، ویتامین B2، منبع خوبی از ویتامین A و منبع ضعیفی از ویتامین D است، تحت تاثیر گرما برخی از ویتامین‌ها و املاح خود را از دست می‌دهد. برای جبران این کمبودها، می‌توان این ویتامین‌ها را ضمن فرایند تقویت سازی و غنی سازی به شیر اضافه کرد که فرایند غنی سازی شیر از اوایل نیم قرن گذشته شروع شده و امروز هم این فرایند با اضافه کردن ویتامین‌های مختلفی به شیر و سایر لبنیات گسترش یافته است.

قبل از این که بگوییم شیر غنی شده چیست بد نیست بدانید در دوران اولیه تولید تجاری شیر، این ماده غذایی کاملا دست نخورده و غیر هموژنیزه بود و روی آن غنی سازی صورت نمی گرفت. به این شکل که روی آن خامه می‌بست و می‌شد آن خامه را از شیر جدا کرد و به صورت جداگانه مورد استفاده قرار داد یا آن را همزد و دوباره به شیر برگرداند. از سال ۱۹۳۲ تولیدکنندگان روشی عملی برای اضافه کردن ویتامین و مواد معدنی به شیر و اصطلاحا غنی سازی آن پیدا کردند.

غنی کردن شیر یعنی چه و فواید شیر غنی شده چیست؟
غنی کردن شیر فرآیندی است که تولید کنندگان طی آن ریز مغذی‌ها یا همان میکرونوترینت‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند. هدف از این کار کاهش کمبودهای غذایی رایج و بیماری‌هایی است که ممکن است در صورت فقدان این مواد غذایی رخ دهند. غنی سازی شیر در مناطقی که خاک و گیاهانی که در آن خاک می‌رویند و از لحاظ مواد مقوی غذایی ضعیف هستند ضرورت بیشتری دارد. از این رو غنی کردن مواد غذایی مثل غلات، نمک و شیراز سوی برخی دولت‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد سلامت عمومی وجود دارد امری اجباری است.

ویتامین D
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کلسیم خون را حفظ می‌کند، سطح فسفر را متعادل نگه داشته و در سوخت و سازِ کلسیم، نقش موثری دارد. غنی سازی شیر معمولا با حضور این ویتامین انجام می‌شود.

کمبودها
دوران رشد و نمو کودکان مهم‌ترین دوره از لحاظ داشتن تغذیه مناسب است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۵۰ میلیون کودک پیش دبستانی در سراسر دنیا به دلیل کمبود ویتامین آسیب می‌بینند. کمبود مواد غذایی در مهلک‌ترین شکل آن می‌تواند منجر به مرگ شود. هر چند در دنیای پیشرفته امروز، امری نادر است اما این کمبودها پیش از تلاش‌هایی مثل غنی سازی گسترده مواد غذایی که در اوایل قرن بیستم برای سلامت عمومی صورت گرفت رایج‌تر بودند. به عقیده برخی از پزشکان غنی سازی مواد غذایی با ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند خطرناک باشد. برای تولید شیرغنی شده تولیدکنندگان شیر باید حداقل ۴۰۰ IU ویتامین D در هر کوارت به آن اضافه کنند.

جذب کلسیم
یکی از فواید شیر غنی شده تقویت میزان جذب کلسیم به کمک ویتامین D است. این ویتامین برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این همانطور که گفتیم تعادل کلسیم اسکلتی را تقویت و سطوح کلسیم خون را حفظ می‌کند. مصرف ویتامین D و کلسیم کافی در قالب یک برنامه غذایی برای جلوگیری از تغییر شکل یا نرم شدن استخوان‌ها قبل از بروز عارضه ریکتز در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان ضروری است. این ویتامین از بروز ناگهانی نرمی استخوان در سالمندان نیز جلوگیری می‌کند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2827
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا