با تکنیک‌های علاقه‌مند کردن کودک به شیر آشنا شوید

لزوم عادت دادن کودکان به خوردن شیر

نوشیدن شیر در دوران کودکی موجب بهبود توانایی ورزشی و افزایش تعادل در دوران بزرگسالی می‌شود، عادت دادن کودکان به نوشیدن شیر، فواید ماندگاری از جمله بهبود توانایی جسمی و حفظ تعادل در دوران میانسالی و سالمندی دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، مطالعات جدید نشان می‌دهند که افزودن یک لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب پنج درصد افزایش در سرعت راه رفتن و ۲۵ درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی می‌شود، این یافته به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال اهمیت زیادی دارد، زیرا جمعیت این گروه سنی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از دو برابر می‌رسد.

محققان انگلیسی در مطالعه‌ای که انجام دادند، عادات تغذیه‌ای دوران کودکی بیش از یک هزار و ۵۰۰ مرد ۶۲ تا ۸۶ ساله را بررسی کردند. آن‌ها تأثیر رژیم غذایی به‌ویژه مصرف شیر، پروتئین، کلسیم و چربی در دوران کودکی را بر توانایی جسمی و قدرت تحرک آن‌ها از جمله توانایی پیاده روی، دراز و نشست و آزمون‌های تعادل در زمان فعلی مطالعه کردند.

نتایج نشان داد که دریافت کلسیم، پروتئین و شیر در دوران کودکی موجب بهبود قابل توجه در توانایی جسمی و حرکتی در دوران بزرگسالی می‌شود، همچنین مشخص شد که عادات غذایی خوب در دوران کودکی مانند نوشیدن شیر و خوردن صبحانه در دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابند. نوشیدن شیر به ویژه در وعده صبحانه موجب تأمین مواد مغذی حیاتی در طول روز می‌شود.

شیر یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم و ویتامین D بوده و هر لیوان آن حاوی هشت گرم پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد. بر اساس راهنمای رژیم غذایی تدوین شده در سال ۲۰۱۰ توصیه می‌شود که کودکان دو تا سه سال روزانه دو لیوان، کودکان چهار تا هشت سال پنج لیوان و نوجوانان و بزرگسالان روزانه سه لیوان شیر بنوشند.

بسیاری از والدین از بی میلی به غذا و کم اشتهایی کودکان خود رنج می‌برند، امتناع کودک از خوردن ممکن است به دلایل زیر باشد: فعالیت زیاد و در نتیجه خستگی، فعالیت کم و در نتیجه کمتر گرسنه شدن، نخوابیدن، کم بودن فاصله بین تنقلات با غذاهای اصلی، اظهار نظر مبنی بر دوست نداشتن غذا توسط بزرگترها است.

چگونه کودکان خود را به خوردن شیر وادار کنیم؟
برای تشویق کودکان به نوشیدن شیر، چند تکنیک و استراتژی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای از بین بردن موانع اولیه استفاده کرده و آن‌ها را دوباره با طعم لذیذ شیر آشتی داد.

کودکان لزوماً نباید شیر را به‌طور مستقیم بخورند. با گنجاندن محصولات غذایی حاوی لبنیات در وعده‌های غذایی شروع کنید و اجازه دهید تا از طعم آن‌‌ها لذت ببرند. این مواد غذایی می‌تواند پنیر، ماست و… باشد.

شیر ساده را با مواد مختلف و میوه‌ها ترکیب کرده و میلک شیک و اسموتی درست کنید تا با داشتن طعم و مزه جدید، او را به نوشیدن ترغیب کند.

چند مدل نی یا لیوان با مدل‌های مورد علاقه فرزندانتان تهیه کنید و وعده‌های شیر را در آن‌ها سرو کنید، از این طریق فرزندان‌تان به خوردن شیر تشویق می‌شود.

اگر فرزندان‌تان با بوی شیر مشکل دارند، می‌توانید با کمی تغییر طعم و افزودن اسانس‌هایی همچون اسانس وانیل، پودر میوه خشک یا مواد مختلف می‌توانید نوشیدن شیر را برای آن‌ها راحت کنید.

مسئولیت خوردن شیر را به عهده‌ی خود بچه‌ها بگذارید. اگر دوست دارند شیر را گرم کنند و یا موادی را به آن اضافه کنند، با نظارت خودتان، این اجازه را به آن‌ها دهید تا خودشان انجام دهند. تجربه ثابت کرده است که این روش نتیجه خوبی را به همراه دارد.

سعی کنید فرزند خود را در خوردن شیر همراهی کنید. برای مدت چند روز خوردن قهوه و چای را کنار بگذارید و هنگام آماده کردن شیر برای فرزندتان، برای خودتان هم لیوان شیر آماده کنید، این همراهی می‌تواند برای فرزندتان لذت‌بخش باشد.

 برای ایجاد عادت خوردن شیر بهتر است از مقدار کم شروع کنید. لزومی ندارد که در همان ابتدا لیوان بزرگی را پر از شیر کنید و به فرزندتان دهید. مسئله‌ی مهم تمام کردن مقدار شیر است. ایجاد عادت را برای آن‌ها با فنجان‌های کوچک شیر شروع کنید.

چگونه شیر را برای کودک خوشمزه‌تر کنیم؟
بسیاری از بچه‌ها هنگامی که به خوردن شیر عادت می‌کنند، دوست دارند طعم‌های جدیدی را با شیر تجربه کنند. اضافه کردن مزه‌های جدید باعث می‌شود تا آن‌ها دوباره برای خوردن شیر رغبت نشان دهند. شما می‌توانید با انجام  چند روش شیر کودک خود را نیز خوشمزه کنید.

دما
اگر همیشه به کودک خود شیر داغ می‌دهید، این سری برعکس عمل کنید و شیر سرد و یا ولرم برای او درست کنید. پیدا کردن سلیقه‌ی کودک می‌تواند او را به خوردن شیر تشویق کند.

با بیسکوئیت ترکیب کنید
بیسکوئیت‌های مورد علاقه کودکتان را در کنار لیوان شیر او قرار دهید تا آن‌ها را در کنار شیر خود بخورد.

اسموتی
اگر فرزند شما میوه‌های خاصی را دوست دارد، آن‌ها را با شیر مخلوط کرده و اسموتی‌های جذابی درست کنید که باعث می‌شود آ‌ن‌ها را میل کند. سعی کنید از میوه‌های با رنگ قرمز و زرد مانند انبه، توت فرنگی، بلوبری و… استفاده کنید که رنگ آن‌ها برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد.

غلات صبحانه
کورن فلکس با انواع و مزه‌های مختلف یک گزینه عالی برای صبحانه است. مخلوط کردن آنها با شیر و شکر می‌تواند به کودکتان در تأمین شیر مورد نیاز کمک کند.

بستنی‌های شیری
میلک شیک‌های مختلف درست کرده و در قالب‌های مختلف فریز کنید. به جای یک لیوان شیر، کودک خود را با یک بستنی  به عنوان میان وعده غافلگیر کنید.

پیدا کردن روش مناسب برای شیر خوردن کودک، می‌تواند برای اکثر والدین یک چالش باشد. با انتخاب چند استراتژی و تبدیل آن به فعالیت روزانه برای خود و فرزندتان، می‌توانید به او کمک کنید از خوردن شیر لذت ببرد. روش‌های عجیب و سرگرم کننده‌ای را برای واداشتن کودک به نوشیدن شیر پیدا کنید، بیشتر کودکان از این روش‌ها استقبال کرده و لذت می‌برند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2806
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا