با این نوشیدنی به جنگ گرمازدگی بروید

آشنایی با خواص بی‌نظیر دوغ

خواص دوغ بسیار زیاد است و به‌همین خاطر به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های لبنی تبدیل شده است. در گذشته نوشیدن دوغ تنها در کشورهای خاورمیانه و مدیترانه مرسوم بود؛ اما اکنون آوازه این نوشیدنی خوش‌طعم در تمام نقاط جهان پیچیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، این روزها دوغ‌های بسیار متنوعی در یخچال فروشگاه‌ها وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس ذائقه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید و از خواص دوغ بهره‌مند شوید. یک دوغ خنک نعنایی به‌همراه کباب و سبزیجات تازه، یکی از ترکیباتی‌ست که کمتر کسی می‌تواند از آن بگذرد! دوغ‌های گازدار می‌توانند یک جانشین سالم برای طرفداران نوشابه‌‌های مضر باشند.

ارزش غذایی دوغ
بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه مدیترانه نسبت به اصالت دوغ با یکدیگر اختلاف نظر دارند و نسبت به این نوشیدنی اظهار مالکیت می‌کنند.

 افراد زیادی معتقدند که دوغ نوشیدنی اصیل کشور ما ایران است. ارزش غذایی دوغ بسیار قابل توجه است و به همین خاطر معرفی آن به‌عنوان یک نوشیدنی ملی اهمیت بالایی دارد. خواص دوغ تولیدشده توسط شرکت‌های مختلف می‌تواند تا حدی با هم متفاوت باشد، بنابراین قبل از خرید دوغ به این موضوع توجه داشته باشید.

فواید دوغ برای سلامتی به‌دلیل وجود مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم و سایر یون‌های مفید دوظرفیتی است. تنها خوردن یک لیوان دوغ در روز می‌تواند یک چهارم نیاز بدن انسان به میزان کلسیم روزانه را تامین کند. از دیگر دلایل بالا‌بودن ارزش غذایی دوغ، وجود مقدار قابل توجهی پروتئین است و از آن جا که هضم دوغ نسبت به شیر و ماست راحت‌تر است، استفاده از دوغ پس از صرف وعده‌های غذایی توسط متخصصان تغذیه به‌صورت مکرر توصیه می‌شود.

ارزش غذایی هر لیتر دوغ عبارت است از:

  • انرژی: ۲۷۰ کیلو کالری
  • پروتئین: ۵-۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۸-۲ گرم
  • چربی: ۷-۱ گرم

مهمترین فواید دوغ برای سلامتی
دوغ یکی از فراورده‌های تخمیری حاصل از شیر است که از ترکیب ماست و آب به‌دست می‌آید. دوغ نسبت به شیر، لاکتوز پایین‌تر و اسیدلاکتیک بالاتری دارد و معمولا افراد حساس به قند لاکتوز واکنش خفیف‌تری نسبت به آن نشان می‌دهند. خواص دوغ متعدد است و تقریبا می‌توان گفت برای اکثر افراد یک نوشیدنی سالم و مفید به‌شمار می‌آید.

مضرات دوغ نسبتا پایین است و تنها تعداد محدودی نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند.

در سال‌های اخیر فواید دوغ برای سلامتی بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه و کارشناسان صنایع غذایی قرار گرفته است. خواص دوغ روی سلامتی انسان آن را به جایگزین مناسبی برای نوشابه تبدیل کرده ‌است؛ بنابراین متخصصان تغذیه به والدین توصیه می‌کنند که این نوشیدنی را در رژیم غذایی فرزندانشان بگنجانند. معمولا کودکان در بین لبنیات به شیرهای طعم‌دار و دوغ علاقه زیادی نشان می‌دهند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین فواید دوغ برای سلامتی بیشتر آشنا می‌شویم.

خواص دوغ برای استخوان‌
دوغ مانند سایر فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم و فسفر است و به‌همین خاطر مصرف آن می‌تواند برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد. مصرف یک لیوان دوغ می‌تواند بخشی از نیاز بدن به کلسیم را تامین کند؛ لذا بهتر است در هفته حداقل چند لیوان دوغ میل کنید. دوغ دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین D است که در کنار کلسیم از فواید دوغ برای سلامتی استخوان‌ها به‌شمار می‌رود.

دوغ و رفع گرمازدگی
داشتن طبع سرد یکی از خواص دوغ است که این ویژگی، دوغ را به گزینه‌ای عالی برای رفع عطش و گرمازدگی تبدیل کرده است. دوغ از مقدار زیادی آب تشکیل شده است که می‌تواند به کاهش التهاب و تنش بدن در هنگام مواجهه با گرما کمک کند. نوشیدن یک لیوان دوغ خنک نعنایی مانند آبی روی آتش است و پیشنهاد می‌کنیم به‌جای آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های مضر در روزهای گرم سال، یک لیوان دوغ سرد کم‌نمک بنوشید.

اثر دوغ روی سیستم گوارش
وجود اسیدلاکتیک جزو خواص دوغ است و باکتری‌های پروبیوتیک موجود در این نوشیدنی لبنی به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند. این باکتری‌ها از رشد میکروب‌های مضر در معده و روده جلوگیری می‌کنند و موجب سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند. نوشیدن دوغ می‌تواند به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند و همچنین برای کنترل مشکلاتی مانند التهاب مخاطی روده، اسهال و عفونت‌های معده مفید است.

دوغ و بهبود کیفیت خواب
نوشیدن لبنیات قبل از خواب به تنظیم ریتم شبانه و افزایش کیفیت خواب کمک شایانی می‌کند. دوغ یکی از فراورده‌های تخمیری شیر بوده و به‌ همین خاطر دارای پروتئین اصلی موجود در شیر یعنی کازئین است. واحد‌های پپتیدی پروتئین کازئین دارای مقادیر بالایی از اسیدآمینه تریپتوفان هستند که در بهبود وضعیت خواب اثرگذارند. ملاتونین مهم‌ترین هورمون بدن برای تنظیم ریتم‌ خواب شبانه است و فراورده‌های لبنی مانند دوغ داری مقادیر مناسبی از ملاتونین هستند.

در این مقاله از خواص دوغ صحبت کردیم و اکنون می‌دانیم که این نوشیدنی لبنی ارزش غذایی بالایی دارد. با توجه به فواید دوغ برای سلامتی بهتر است کودکان خود را از سنین پایین به مصرف دوغ و سایر لبنیات تشویق کنید. با نوشیدن یک لیوان دوغ، شما می‌توانید بخشی از نیاز بدن خود به کلسیم را تامین کنید و همین‌طور از خواب باکیفیت‌تری بهره‌مند شوید.

این روزها در بازار، دوغ‌های متنوعی وجود دارد که میزان چربی، درجه ترشی و نمک آن‌ها با هم متفاوت است. شما می‌توانید براساس ذائقه خود بهترین محصول را انتخاب کنید. یکی از پیشنهادهای ما دوغ کفیر است که نسبت به دوغ‌های معمولی ارزش غذایی بالاتری دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. به نظر شما خواص دوغ با شیر برابر است؟ فکر می‌کنید چه گیاهی با برای ترکیب‌شدن با دوغ مناسب‌تر است؟ شما در هفته چند لیوان دوغ میل می‌کنید؟

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2873
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا