عملکرد هلدینگ صنایع شیر ایران
شرکت صنایع شیر ایران بهعنوان یکی از شرکتهای تابعه صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار عمده)، هلدینگی در حوزه صنایع غذایی ایران است که محصولات متنوعی در صنایع لبنی، نوشیدنی و پودری تولید میکند.

این هلدینگ با 29 شرکت در 13 استان کشور فعالیت دارد و با تکیه بر منابع خود و استفاده بهینه از آنها، نقش رهبری در صنعتی را بر دوش دارد که نخستین شرکت آن نیز بوده است. هلدینگ صنایع شیر ایران (پگاه)، بزرگترین شرکت تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه و در نوع خود در منطقه بینظیر است.
اقدامات شرکت
دستاوردهای شرکت
مدیریت و رهبری ظرفیت لبنیات تولیدی کشور با ظرفیت 26 میلیون تنی تولید لبنیات
رشد جمع فروش تجمیعی گروه به میزان فروش سال 1396، 28450 میلیارد ریال
رشد سود خالص شرکت در سال 97 به ارزش 975 میلیارد ریال
- تجهیز و نوسازی ناوگان حمل شیر خام
- توسعه محصولات تخمیری در ایران (ماست ساده-همزده چکیده و ...)
- ایجاد تنوع در پنیرهای تولیدی
- اولین تولید کننده محصولات سلامت زا (کفیر – ماست پروبیوتیک) و فرا سودمند
- صادرکننده فراورده های شیر (حداقل 10 هزار تن در سال) در حالی که در گذشته وارد کننده محصولات لبنی بودیم
- استفاده از فناوری های نوین بومی بجای تکنولوژی غربی
- طراحی و تولید محصولات فرا سودمند ملی برای ارتقای محصولات سلامت محور
- انتخاب به عنوان صنعت سبز و ملی
- ایجاد، تجهیز و ارتقاء ناوگان توزیع محصولات صادراتی در بازا هدف
- بهبود کیفیت شیر خام : آموزش – خرید تلیسه تجهیزات برودتی و تست شیر خام در مراکز
- راه اندازی خط تولید پنیر UF و قطع واردات پنیر
- نوسازی خطوط تولید و ماشینهای جدید بسته بندی استریل با تکیه بر پتانسیل داخلی
- توسعه فناوری جدید تولید کره با تکیه بر پتانسیل داخلی
- تولید محصولات پودری با تکنولوژی داخلی و MPC و صادرات آن
- کسب استانداردهای زیست محیطی با بازیافت آب پنیر تولیدی
- تنوع محصولات تولیدی به بیش از 100 SKU
- ایجاد پایلوت صنایع شیر در کشورهای منطقه
- شناسایی تامین کنندگان داخلی درراستای ارتقای تامین قطعات ماشین آلات از طریق مهندسی معکوس
- خودکفایی در تامین قطعات فنی تولید و جلوگیری از خروج ارز
- تربیت و آموزش نیروهای فنی و تولیدی داخلی
- طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و جلوگیری از وابستگی و خروج ارز

جایگاه پگاه در بین ۱۰۰ شرکت برتر
سازمان مدیریت صنعتی همه ساله بر اساس حجم فروش نسبت به بررسی ومعرفی شرکتهای برتر ایران اقدام میکند. فهرست صد شرکت برتر، مجموعهای متعلق به شرکتهای بزرگ ایرانی است. دراین فهرست، بر روی شناسایی آرایش بنگاه های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است، به این دلیل که نگاه کلان ملی در شکل گیری این فهرست مورد نظر سازمان برگزار کننده این همایش بوده است.
درگام اول، فهرستی که به مقایسه شرکتها و فعالیتهای اقتصادی از بعد کلان و ملی میپردازد و هدف آن ارایه تصویری از چگونگی آرایش بنگاههای اقتصادی در فضای کسب و کار ایران است، فهرستی عمومی است. در واقع در این فهرست تمامی فعالیتهای اقتصادی اعم از خدماتی، صنعتی و … که در مفهوم عام خود میتوانند رقیب یکدیگر در تخصیص منابع جامعه باشند، در کنار یکدیگر حضور خواهند داشت.
در گام دوم، برای گزینش صد شرکت برتر ایران معیار فروش مبنای انتخاب قرار گرفته است. رقم فروش در مورد کلیه شرکتها رقم فروش خالص و در مورد بانکها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع است. در گام بعد این شرکتهای منتخب از زوایای مختلف با شاخصهای متعددی، مورد مقایسه قرار گرفتهاند.
در همایش معرفی شرکت های برتر ایران شرکت صنایع شیر ایران “پگاه” در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران در گروه صنایع غذایی و آشامیدنی رتبه اول را کسب کرد و به عنوان «بزرگترین و موفق ترین صنایع غذایی کشور» معرفی شد.