اخبار صنعت لبنیات

مشاور انجمن صنایع لبنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا عنوان نمود

مصرف لبنیات کشور، یک سوم میزان استاندارد است/ سیستم ما بیمار محور است/ مصرف شیر؛ انتخاب نیست بلکه اضطرار است

مشاور انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: در کشور ما همیشه به جای هزینه برای پیشگیری به دنبال ساخت بیمارستان‌های بیشتر و افزودن تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم، به عبارت دیگر سیستم کشور ما سیستم بیمار محور است.

حسین چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات در حفظ سلامت دستگاه گوارش و اسکلت افراد جامعه، اظهار کرد: سرانه مناسب مصرف لبنیات برای حفظ سلامت افرد ۲۷۰ کیلوگرم است در حالی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سرانه مصرف این مواد سودمند در کشور ما یک سوم مصرف استاندارد است.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران به عنوان یک مرجع رسمی، میزان تولید شیر در کشور را ۶٫۷ میلیون تن در سال و وزارت جهاد کشاورزی میزان آن را ۱۰ میلیون تن اعلام کرده‌اند، در حالی که میزان جذب شیر برای تولید مواد لبنی در صنایع حداکثر ۸ میلیون تن است.

چمنی بر این اساس میزان مصرف سرانه لبنیات در کشور را ۸۰ کیلوگرم برآورد کرد.

وی در توضیح برآورد میزان سرانه مصرف لبنی،‌ گفت: اگر میزان تولید شیر در کشور به ازای هر نفر را حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم در نظر بگیریم، ۲۰ درصد آن از چرخه مصرف داخلی خارج می‌شود.

به گفته چمنی؛ از ۱۰۰ کیلوگرم شیر تولیدی به ازای هر نفر ۱۰ درصد آن صادر، ۵ درصد مصرف گوساله‌ها و ۵ درصد ضایعات است. در نهایت ۸۰ کیلوگرم آن تبدیل به محصولات لبنی شده و مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فاصله مصرف استاندارد لبنیات در ایران و جهان، اظهار کرد: این فاصله فقط یک عدد نیست و می‌تواند فاجعه بزرگی را برای مردم کشورمان رقم بزند.

چمنی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از کلسیم استخوان باید از مواد غذایی به طور عمده شیر تامین شود. کمبود مصرف شیر به معنی جامعه با اسکلت بندی ضعیف و شکننده است، ضمن اینکه کاهش مصرف شیر بر سلامت دستگاه گوارش نیز موثر است.

وی با تاکید بر اینکه روند پیری جمعیت کشور آغاز شده است، ‌افزود: در آینده نه چندان دور ۲۶ میلیون نفر سالمندان در کشور خواهیم داشت که در صورت عدم توجه به سلامت آن‌ها تعداد قابل توجهی زمین‌گیر خواهند شد.

چمنی اضافه کرد: برای هر فرد زمین‌گیر حداقل یک نفر نیرو مراقب نیاز خواهد بود، به عبارت دیگر بخشی از جمعیت فعال کشور درگیر مشکلات سلامت افراد سالمند می‌شوند که به معنی تحمیل هزینه بالا به کشور است.

این کارشناس معتقد است؛ با یک دهم از هزینه‌ای که در آینده صرف نگهداری از سالمندان زمین‌گیر می‌شود می‌توان از این مشکل در آینده جلوگیری کرد.

چمنی افزود: هر چند با یارانه مخالف هستم، اما توصیه می‌کنم برای افرایش مصرف سرانه شیر یارانه پرداخت شود چراکه مصرف شیر در کشوری که رو به سالمندی است دیگر یک انتخاب نیست بلکه اضطرار است.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورها برای پیشگیری از بیماری‌ها اسکلتی، افزایش مصرف شیر و لبنیات یارانه اختصاص داده می‌شود یا با سازوکارهای دیگر مصرف این مواد غذایی مهم را افزایش می‌دهند.

چمنی با تاکید بر اینکه شیر مدرسه هدفمندترین یارانه‌ای است که دولت می‌تواند در این حوزه پرداخت کند، افزود: توزیع شیر مدارس در کشورهای توسعه یافته ۱۰۰ سال سابقه دارد در حالی که در کشور ما این طرح همیشه با مشکل روبه‌رو بوده و حدود یک دهه است تقریبا متوقف شده است.

مشاور انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه افزیش سرانه مصرف لبنیات در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است، اظهار کرد: به رغم تاکید بر افزایش مصرف شیر و لبنیات در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، به دلیل نبود متولی برای اجرای آن هیچگاه افزایش مصرف این مواد مغذی در کشور اتفاق نیفتاده است.

چمنی عوامل دیگر مانند تورم و کاهش توان اقتصادی مردم را بر کاهش مصرف لبنیات موثر دانست.

 

pegah.ir/n/8136
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا