اخبار محصولاتشیر و فرآورده‌‌هاویژه‌هااخبار صنایع شیر ایران

دنیای‌اقتصاد : مصرف روزانه شیر به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا همواره مورد تاکید است، اما همچنان میزان مصرف شیر در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

در گفت‌وگو با مدیرعامل صنایع شیر ایران مطرح شد: بومی‌سازی تجهیزات، دستاورد «پگاه»

این ماده غذایی با ظهور صنعت لبنیات هم توانست به شکل‌های متنوعی در جامعه مورد استفاده قرار گیرد و زنجیره‌ای را تشکیل دهد که اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی را ایجاد می‌کند. این صنعت با ظهور پگاه در سال ۱۳۳۳ تحولی را در کشورمان ایجاد کرد و شاهد آن بودیم که لبنیات با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از محصولات پاستوریزه در اختیار مصرف‌کنندگان این کالای با ارزش قرار گرفت. برندسازی پگاه در این ۶۶ سال، با حفظ و تداوم کیفیت محصولات رقم خورده و اولین تولیدکننده لبنیات خاورمیانه و ایران دارای ویژگی‌هایی است که برای این شرکت باقی خواهد ماند. ۶۶ سال قدمت با رعایت کیفیت و استانداردهای ملی و داخلی، این برند ملی را به بلوغ رسانده است و حالا صنایع شیر ایران در فصل تازه فعالیت‌های خود، علاوه بر بهبود تولید و کیفیت محصولات، در روش‌های مدیریتی و شفاف‌سازی امور هم اقدامات مهمی داشته است. برای بررسی وضعیت و اقدامات این شرکت، گفت‌وگویی با عبداله قدوسی، مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) داشته‌ایم که می‌خوانید:

 با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اجباری قرنطینه، عملکرد شرکت چه تغییری داشت و خطوط تولید محصولات چگونه به فعالیت ادامه دادند؟

عملکرد پگاه در زمان شیوع ویروس کرونا را باید این‌گونه توضیح بدهم که، نگاه ما به حفظ تولید و تامین نیاز مصرف‌کنندگان است. بنابراین با تاکید و رعایت اصول بهداشتی به فعالیت پرداختیم و میزان جذب شیر از دامداری‌ها را با موازین بهداشتی حفظ کردیم. در کل، روزهای حساسی را پشت سر گذاشتیم تا علاوه بر حفظ تولید بتوانیم برخلاف سایر شرکت‌ها به قراردادهای جذب شیر متعهد بمانیم.

در این ایام، روزانه بالغ بر ۳هزار و ۷۰۰تن شیر وارد مجموعه پگاه می‌شود و سعی کردیم در زمان شیوع ویروس کرونا و قرنطینه پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشیم. در مجموع تولید را با افزایش تمهیدات بهداشتی ادامه دادیم تا مصرف‌کنندگان در بازار به هیچ وجه دچار کمبود کالا نباشند.

 روند توسعه شرکت‌های تابعه صنایع شیر ایران (پگاه) را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

توسعه در ۵ شرکت کشت و صنعت پگاه با اقدامات توسعه‌ای در حال انجام است. در حال حاضر ۵ تا ۱۰ درصد شیر خام شرکت‌های گروه از شرکت‌های زیرمجموعه کشت و صنعت پگاه تامین می‌شود اما به دنبال آن هستیم تا این میزان جذب شیر خام را افزایش داده و بتوانیم در این صنعت نیز تحول ایجاد کنیم. هدف‌گذاری ما این است که در سال جهش تولید با توجه به تولید دستگاه‌های مختلف در پگاه بتوانیم ظرفیت تولید شرکت‌ها را افزایش داده تا ظرفیت جذب شیر خام را افزایش دهیم، زیرا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما توسعه بازارهای صادراتی است تا بتوانیم در مقایسه با سال ۹۸ رشد قابل توجهی را در بخش صادرات شاهد باشیم.

 سال ۹۸ را چگونه گذراندید؟ در خصوص روند فعالیت‌های شرکت و وضعیت عملکرد پگاه در سال گذشته بگویید.

سال ۹۸ روزهای پرفراز و نشیبی داشت، اما در نهایت با رکوردشکنی‌ در زمینه تولید و صادرات برای پگاه همراه بود. در سال ۹۸ صادرات پگاه به میزان ۴۵ درصد به لحاظ وزنی افزایش یافت و همچنین رکورد دریافت شیر خام پگاه در سال ۹۸ شکسته شد. این در حالی است که در سال ۹۳ بالاترین میزان جذب شیر خام در تاریخ صنایع شیر ایران به ثبت رسیده بود که این رکورد در سال ۹۸ با عملکرد قابل توجه شرکت شکسته شد و توانستیم به میزان قابل توجهی دست یابیم. به طوری که در بحث جذب شیرخام شاهد ۱۱ درصد افزایش بودیم.

 شرکت صنایع شیر ایران به عنوان نخستین شرکت ایرانی در صنعت لبنیات، در حوزه بهبود کیفیت شیر در ایران چه کرده است؟

شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) همواره پرچمدار فرهنگ‌سازی مصرف شیر و لبنیات در ایران بوده و در این حوزه اقدامات مستمری دارد. اساس تولید شرکت بر مبنای انجام مطالعه و تحقیقات گسترده در صنعت لبنیات قرار داشته و همواره هم خواهد بود و هم‌اکنون بیش از ۶۴ نشان ایمنی و سلامت از وزارت بهداشت را در اختیار دارد. همچنین سال گذشته در روز ملی استاندارد با وجود حضور رقبای سرسخت سه کارخانه تولیدی پگاه توانستند عنوان واحد نمونه کشوری را کسب کنند. همچنین با تلاش‌های گسترده از ۱۷ کارخانه تولیدی در صنایع شیر ایران ۱۲ کارخانه این شرکت توانستند کد IR را برای صادرات به روسیه کسب کنند.

 در حوزه صادراتی چه اهدافی در برنامه‌های سال ۹۹ صنایع شیر ایران مدنظر است؟

سال ۹۸ با وجود تمام مشکلات موجود مجموع فروش صادراتی و داخلی پگاه به لحاظ وزنی در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۸ درصدی را تجربه کرد و توانستیم حضور خود را در بازارهای صادراتی بیش از گذشته تقویت کنیم؛ این موضوع با توجه به استقبال از برند پگاه به ویژه در کشورهای منطقه از رویکردهای اصلی پگاه خواهد بود.

در شرایطی که صنعت لبنیات کشور در دو سال گذشته موفقیت‌های قابل توجهی داشت و توانست رتبه اول صادرات غیرنفتی را به دست آورد، طبق نظر کمیسیون صادرات کشور، شرکت پگاه رتبه اول صادرات لبنیات کشور را در اختیار دارد. اهمیت این موضوع آنجاست که رشد و توسعه صادرات لبنیات علاوه بر حضور برندهای ایرانی در میان کشورهای مختلف سبب توسعه اشتغال در بخش‌های مختلف از حمل و نقل تا فروش محصول را در پی دارد و از این رو توسعه صادرات همواره نقش کلیدی در راهبردهای اصلی پگاه ایران داشته است.

 در بخش تجهیزات تازه، فناوری و ارتقای کیفیت محصولات چه اقداماتی رخ داده است؟

صنعت لبنیات نیز مانند سایر صنایع از پیچیدگی‌ها و تجهیزات فنی برخوردار است و همواره این تجهیزات باید به‌روزرسانی شود تا کیفیت محصولات افزایش یابد. در این شرایط به دلیل تحریم در بخش‌های مختلف «پگاه» رویکرد ساخت و تولید دستگاه‌های وارداتی را در دستور کار قرار داده و سال گذشته توانست ساخت دستگاه U.H.T را با وجود تمام پیچیدگی‌ها در پگاه اصفهان به سرانجام برساند، زیرا یکی از استراتژی‌های این شرکت ساخت دستگاه‌ها و تامین قطعات موردنیاز خط تولید است و با ساخت دستگاه U.H.T توانستیم از خروج ارز جلوگیری کرده و به دانش فنی این سیستم پیچیده دست یابیم. این دستگاه با قیمت حدودی ۵/ ۲ تا ۳ میلیارد تومان در پگاه اصفهان ساخته شد و ساخت آن در دو کارخانه دیگر در حال انجام است. این در حالی است که هزینه واردات این دستگاه از کشورهای مختلف حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان بود. همچنین دستاورد دیگر ما تولید استابلایزر و پایدارکننده‌ها در شیرهای طعم‌دار بود، که همواره شاهد واردات آن از کشورهای آلمان و فرانسه بودیم.

از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در صنایع شیر ایران برای مهندسی معکوس می‌توان به ساخت دستگاه VTIS اشاره کرد که از دستگاه‌های موردنیاز برای استریل فرآورده‌های لبنی است و این دستگاه در پگاه گلستان به مرحله بهره‌برداری رسید. همچنین تغییر سایز دستگاه‌های TB۱۹ نیز با تلاش مهندسان پگاه امکان‌پذیر شد تا این شرکت بتواند بیش از پیش به خودکفایی برسد.

در واقع باید توجه کنیم که منابع انسانی موتور محرک هر سیستمی است و زمانی که به دانش فنی و منابع انسانی اعتماد کنیم، سیستم پویایی را به وجود می‌آوریم تا افراد با انگیزه و پویاتر از همیشه هدف‌گذاری‌های بزرگ را در شرکت دنبال کنند. با این رویکرد اقدامات مهمی در زمینه قطعه‌سازی انجام داده‌ایم و با تلاش مهندسان تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده‌ایم.

 یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ دنیا تولید محصولات سلامت‌بخش است. در این حوزه اقدامی در پگاه رخ داده است؟

رویکرد مورد تاکید تولیدکنندگان صنایع غذایی دنیا تولید محصولات سلامت‌بخش است. شرکت پگاه در کنار حفظ سبد متنوع تولیدات خود همواره در مسیر تحقق مسوولیت اجتماعی شرکت استراتژی تولید محصولات با ارزش غذایی بالاتر را هدف‌گذاری کرده است. تولید محصولات پروبیوتیک از جمله ماست و پنیر پروبیوتیک در پگاه همواره مورد توجه بوده است.

همچنین تولید شیرهای غنی شده با ویتامین‌ها باعث شده تا پگاه بتواند سبد متنوعی از محصولات را به مشتریان ارائه کند که حدود ۲۸۰ نوع محصول در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 

pegah.ir/n/9318
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا