ضرورت مصرف لبنیات و نقش آن در ایجاد سلامتی

گروه شیر و لبنیات مهمترین منبع تأمین کلسیم مورد نیاز بدن به شمار می ‌روند.
کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری و ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها قرار دارد ؛ در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده های آن مانند ماست، پنیر و کشک قرار می ‌گیرند.
مواد غذایی این گروه علاوه بر کلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامین های گروه A و B نیز هستند. مصرف گروه شیر و لبنیات به دلیل آنکه مهمترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام دندان ها و استخوان ها موردنیاز بوده و به دلیل داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست نیز مفید است.
مواد غذایی که در این گروه قرار می گیرند ، ارزش غذایی مشابه دارند و می توانند به جای یکدیگر مصرف شوند؛ مقدار مواد مغذی مانند کلسیم و پروتئین موجود در یک واحد از گروه شیر و لبنیات با هم برابرند.
میزان توصیه شده روزانه از گروه شیر و لبنیات ، ۲ تا ۳ واحد است که هــر واحــد معــادل ۲۴۰ میلی لیتر یا یک لیوان شیر یا ماست ، ۴۸۰ میلی لیتر یا دو لیوان دوغ و یا ۴۵ گرم پنیر است.
شیــر یک غذای کامل است و به دلیل دارا بودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین ها نقش مهمی در رشــد و حفظ سلامت انسان داد.
چربی شیر به دلیل دارا بودن ۱۰ تا ۱۵ درصد اسیدهای چرب کوتاه زنجیره قابلیت هضم بالایی دارد. همچنین چربی شیر دارای اسیدهای چرب ضروری مورد نیازبدن است.
پروتئین های شیر، منبع مهمی در تامین پروتئین موردنیاز روزانه بدن هستند؛ نیم لیتر شیر ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پروتئین موردنیاز روزانه افراد بالغ را تامین می کند و دارای مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
با مصرف ۳ تا ۴ واحد شیر و فرآورده های لبنی نزدیک به ۱۰۰ درصد از کل نیاز روزانه بالغان به کلسیم برآورده می شود؛ دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروی است.

pegah.ir/b/972
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا