شیر و فرآورده‌های لبنی محلی ممنوع!

برخی خانواده‌ها به دلیل آن‌که هیچ فرآیندی روی شیر خام محلی انجام نشده و یک محصول کاملا طبیعی است و از سوی دیگر به دلیل پرچرب بودن آن را بر شیرهای صنعتی ترجیح می‌دهند و همیشه شیر مصرفی خود را از مغازه‌های عرضه‌کننده فرآورده‌های لبنی فله‌ای یا اهالی روستا تهیه می‌کنند ، اما باید بدانید عمده‌ترین بیماری‌هایی که از طریق این شیرها منتقل می‌شود تب مالت ، سل و تب کیو است .
این شیرها در صورت جوشیده شدن خانگی به‌دلیل فرآیند حرارتی ناقص نه‌تنها ارزش تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد ، بلکه یک‌سری از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در آن باقی می‌ماند که برای سلامت مصرف‌کننده مخاطره‌آمیز است . نکته مهم‌تر آن‌که بیشتر این شیرها با دست‌هایی آلوده درون ظروفی غیربهداشتی دوشیده می‌شود و مو ، خون یا فضولات دام حداقل چیزهایی است که وارد آن می‌شود. از سوی دیگر در صورت فساد محصول، افراد غیرمتعهد با افزودن جوش‌شیرین یا آب‌ژاول ، مزه تند و طعم نامطلوب شیر را مخفی می‌کنند .
بـهترین زمان بـرای نـوشیدن شیر
مدت زمان جذب و هضم شیر حدود ۳ تا ۴ ساعت است به همین دلیل گفته می‌شود بهترین زمان مصرف شیر قبل از خواب است تا در طول خواب ، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند .
شیر تأمین‌کننده تریپتوفان نیز است که در داشتن خواب خوب و آرام نقش دارد . شیری که در طول روز از طریق غذاها مصرف می‌کنیم، جزو واحد شیر مصرفی محسوب می‌شود . البته به شرطی که در اواخر طبخ به غذا اضافه شود و همراه با غذا نجوشد . شیر معمولاً در غذا برای طعم دادن استفاده می‌شود و توجه داشته باشید شاید مقداری از آن مثلاً در سوپ ریخته شود اما این مقدار سر سفره بین چند نفر تقسیم می‌شود درحالی‌که توصیه ما مصرف ۲ لیوان شیر خالص در روز است .
به علاوه ، اگر فردی تمایلی به مصرف شیر ندارد ، بهترین جایگزین آن ماست کم‌چرب است . برخلاف تصور ، پنیر جایگزین شیر نیست و در گروه پروتئین‌ها دسته‌بندی می‌شود . برخی مادرها به فرزندی که شیر پاستوریزه نمی‌خورد مکمل کلسیم می‌دهند ، در صورتی که این مکمل نمی‌تواند جایگزین مناسبی باشد و بهترین راه‌حل استفاده از شیرخشک فرموله است.

pegah.ir/b/961
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا