دانستنی های خرید و نگهداری لبنیات

از مهم ترین و با ارزش ترین مواد غذایی مواد لبنی است . لبنیات شامل شیر و پنیر و ماست و مانند آنها می تواند بسیار از نظر غذایی برای بدن ضروری و با ارزش باشد و باید تا می توان در برنامه روزانه آنها را جا داد.
اگر شما هم نگران سلامت استخوان های خود در سنین کهنسالی هستید باید مراقب باشید تا بدن خود را در برابر بیماری هایی مانند پوکی استخوان محافظت کنید. مواد غذایی کلسیم دار می تواند از اسیب های ناشی از بیماری های استخوان جلوگیری کند.
راهنمای خرید و نگهداری لبنیات
شیر و فرآورده های آن، از منابع غنی مواد مغذی خصوصا کلسیم هستند. کلسیم چارچوب اصلی استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد. با این حال، دقت در خرید و نگهداری این محصولات به علت فسادپذیری بالای آنها، از اهمیت شایانی برخوردار است. لطفا به نکات زیر درباره ی خرید و نگهداری شیر و فرآورده های آن دقت کنید: از خرید شیر خام (غیر پاستوریزه) خودداری کنید.
راهنمای نگهداری لبنیات
– گاهی به شیر فاسد جوش شیرین می زنند تا دلمه نبندد ، بنابراین از خرید شیر فله بپرهیزید .
– شیر پاستوریزه بعد از خرید ، باید حتما در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد ، برای مدت حداکثر ۴۸ ساعت نگهداری شود . بنابراین از نگهداری شیر پاستوریزه در خارج از یخچال خودداری کنید .
– اگر شیر پاستوریزه بیشتر از ۴۸ ساعت در یخچال باقی بماند و علایم فساد و بریدگی در آن مشاهده نشود ، قبل از مصرف آن را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید . از خرید پنیر تازه جدا بپرهیزید . پنیر تازه در صورتی قابل مصرف است که به مدت دو ماه در آب نمک داخل یخچال باقی بماند تا از آلودگی های میکروبی عاری شود .
– از خرید خامه ی غیر پاستوریزه به هر شکلی خودداری کنید .
– کره ی بسته بندی شده ی پاستوریزه تنها به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است ، اگر می خواهید مدت بیشتری آن را نگهداری کنید ، باید در فریزر گذاشته شود .
– از مصرف کره ی غیرپاستوریزه خودداری کنید .
– هنگام خرید کشک مایع دقت کنید تا علایم کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد و قبل از مصرف آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید .
درباره لبنیات کم چرب
لبنیات کم چرب سرشار از ویتامین D ، پروتئین و کلسیم هستند که به فرد کمک می‌کند زمان طولانی تری احساس گرسنگی نداشته باشند . این مواد غذایی علاوه بر مدیریت مثبت بر تغییرات وزن ، در کاهش علائم آپنه خواب به شما کمک می‌کند .
لبنیات پرچرب
از آنجایی که آپنه خواب و چاقی رابطه مستقیمی دارند ، لازم است تا مصرف خامه، شیر کامل ، پنیر چدار و کره را قطع کنید .

pegah.ir/b/964
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا