۱۱ تاثیر مصرف شیر و لبنیات بر سلامت

آخرین یافته‌های دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد

دانشمندان در انگلیس دریافتند که نوشیدن تقریبا نیم لیتر شیر در هر روز می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، آخرین یافته‌های علمی دانشمندان در انگلیس نشان می‌دهد، مصرف مداوم شیر و لبنیات مانع ابتلا به سرطان روده بزرگ بوده و از فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. عمده فواید لبنیات به ۱۱ بخش دسته بندی می‌شود.  

۱ ـ مصرف مداوم شیر و لبنیات به دلیل داشتن مقادیر کافی کلسیم مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. در شیر نوعی اسید چرب به نام اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) وجود دارد که حدود ۵۰ درصد از ابتلا به انواع سرطان کم می‌کند. به علاوه این اسید چرب سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز بسیاری از عفونت‏‌ها، می‏‌کاهد.

۲ ـ مصرف روزانه ۴ ـ ۲ لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان بسیار مفید بوده و از بروز بسیاری بیماری‏‌ها از جمله افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان و هم چنین سرطان روده بزرگ،  پیشگیری خواهد کرد.

۳ ـ در شیر پروتئینی به نام کازئین وجود دارد که نقش عمده‌‏ای در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا می‌کند. به طوری که مصرف حداقل ۱۰ ـ ۵ گرم پنیر بعد از هر وعده‌‏ی غذایی در حفظ سلامتی مینای دندان موثر است.

۴ ـ پروتئین موجود در شیر گاو بسیار با ارزش است و باعث تقویت سیستم ایمنی، محکم شدن استخوان‌‏ها و کاهش فشار خون، می‌‏شود.

۵- مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم (مانند شیر، ماست، پنیر، سبزیجات و سیب زمینی) میزان نیاز به داروهای کاهش دهنده فشارخون را کاهش می‏‌دهد. عنصر منیزیم نیز که در شیر و فرآورده‏‌های آن وجود دارد، منجر به انبساط دیواره‏‌ی عروق شده و از تنگ شدن آن و در نهایت افزایش فشارخون پیشگیری می‌کند. مصرف شیر و فرآورده‏‌های آن، در سنین نوجوانی و جوانی مانع از ابتلا، به افزایش فشار خون در سنین بالاتر می‏‌شود.

۶- شیر و فرآورده‌‏های آن از نظر ویتامین‌های تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2) و پانتوتنیک اسید بسیار غنی هستند.  وجود این ویتامین‌‏ها جهت آزادسازی انرژی از مواد غذایی ضروری است. به‌همین دلیل مصرف شیر و لبنیات کم چرب در سالمندان بسیار توصیه می‏‌شود. مصرف مداوم شیر و فرآورده‌‏های آن در دوران نوجوانی و جوانی، از درصد مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن در دوران سالمندی بسیار کم می‌کند.

۷ ـ نیاز یک فرد بالغ به کلسیم حدود ۱۲۰۰ ـ ۸۰۰ میلی‌گرم در روز است. یک لیوان شیر حدود ۲۹۰ میلی‌گرم کلسیم، ۳۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۳۳ میلی‌گرم منیزیم دارد. یک لیوان ماست نیز حدود ۴۱۵ میلی‌گرم کلسیم، ۵۳۱ میلی‌گرم پتاسیم و ۴۰ میلی‌گرم منیزیم دارد.

۸ ـ مطالعات ثابت کرده‌اند که داشتن رژیم غنی از شیر و لبنیات کم چرب، سبزی و میوه جات و هم چنین کاهش مصرف چربی، عامل مهمی‏ در پیشگیری و درمان چاقی، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، پرفشاری خون پوکی استخوان و هم چنین سرطان روده بزرگ است.

۹ ـ دانشمندان در انگلیس دریافتند که نوشیدن تقریبا نیم لیتر شیر در هر روز می‌تواند به حفظ سلامت قلب، کمک کند.

۱۰ ـ در تحقیقاتى که بر روی افراد چاق انجام گرفته ثابت شده است، کسانى که از رژیم‌هاى غذایى حاوى مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده‌اند کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که به همان میزان کالرى دریافت کرده‌اند ولى لبنیات کمترى در رژیم غذایى داشته‌اند، تجربه کرده‌اند. در این مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود:

گروه اول: رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود در عرض ۱۲ هفته حدود ۱۰ کیلوگرم وزن کم کردند.

گروه دوم: رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بوده در عرض ۱۲ هفته حدود هشت کیلوگرم وزن کم کردند.

در این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده‌آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم. چرا که کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده‌هاى چربى بیشتر در ناحیه تنه بوده است. بنا بر تحقیقات انجام شده، کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربى در سلول هاى چربی باعث تسریع در کاهش وزن، می‌شود.

۱۱ ـ مصرف کلسیم به تنهایى و در اشکال دارویى اثر کمترى در کاهش وزن نسبت به مصرف لبنیات داشته و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالاً روند تجزیه سلول‌هاى چربی را تسریع مى‌کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنی سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى می‌کند.

کلسیم صرفاً از طریق دریافت لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى‌شود و مصرف بى رویه آن خارج از محصولات لبنی و به اشکال دارویى مثل قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ‌هاى صفراوى، سنگ‌هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقی شود.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2473
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    واقعا شیر توی زندگی روزمره خیلی نیاز و به نظرم از خیلی از مریضی ها جلوگیری میکنه
    چه قدر خوب که در وب سایتتون مقالات مفید میزارید من واقعا از مطالعه مقالات سایت شما لذت میبرم
    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا