والدین به تغذیه کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی توجه کنند

رژيم غذايي مطلوب كودكان

سرپرست سابق انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: غذای دریافتی کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ سال بهتر است طوری تنظیم شود که رشد و نمو آن‌ها مطلوب باشد و از چاقی پیشگیری کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) به نقل از خبرگزاری مهر، جلال الدین میرزای رزاز، درباره تغذیه در کودکان ۶ تا ۱۲ سال، تاکید کرد: رشد کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ آهسته اما با ثبات است و طی سال‌های آخر دبستان، مقارن با شروع جهش رشد، به ویِژه در دختران است.

وی افزود: میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آن‌ها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدنی کودک بیشتر باشد نیاز او به انرژی نیز بیشتر خواهد بود.

رزاز ادامه داد: برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان در سنین مدرسه توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از انواع گروه‌های غذایی از جمله گروه نان و غلات (مانند نان، برنج و…)، گوشت و جانشین‌ها (گوشت، تخم‌مرغ و…)، لبنیات کم‌چرب، میوه و سبزی‌ها به مقدار کافی و متنوع در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجانده شود.

رزاز گفت: به خصوص مصرف گروه شیر و لبنیات در این سنین برای رشد و استحکام دندان و استخوان‌ها ضروری است. اضافه کردن مقداری عسل به شیر نیز ممکن است دانش‌آموز را به خوردن شیر علاقه‌مند کند و یا می‌توان شیر را به صورت غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به کودک داد.

میرزای رزاز افزود: در مصرف لبنیات نیز نظریات متناقضی در مورد تاثیرات شیر و لبنیات بر سلامت مطرح شده که مردم را نگران می‌کند. ما مستنداتی داریم که اثرگذاری و سودمندی مصرف لبنیات به اثبات رسیده است.

وی در ادامه به تاثیرگذاری مصرف لبنیات جهت بالا بردن تراکم استخوان، اشاره کرد و گفت: افرادی که شیر و لبنیات مصرف می‌کنند دیرتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و به لحاظ مصرف نوع چربی که در لبنیات است نه تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه تحقیقاتی داریم که نشان داده این چربی لبنیات که حداکثر می‌تواند ۳ درصد در شیر باشد، کمک کننده است و خاصیت‌های ضد التهابی، تومور و سرطانی به اثبات رسیده که به عنوان عامل پیشگیری کننده از بیماری است و افرادی هم که دچار بیماری هستند، بیماری‌شان کند می‌شود.

میرزای رزاز در خصوص مصرف پایین سرانه شیر و لبنیات در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در کشور داریم میزان سرانه مصرفی لبنیات کشور است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته پایین است. این در حالی است که در حال حاضر میزان مصرف سالیانه هر نفر ایرانی به طور متوسط بین ۶۵ تا ۷۰ لیتر شیر و لبنیات است و این آمار در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰۰ لیتر است.

وی درباره حرف‌های بی ربط و غیرکارشناسی از سوی برخی از متخصصان و غیرمتخصصان به صورت رسمی و غیر رسمی که در مورد مصرف شیر در شبکه‌های مجازی با این تصور که در شیر پالم یا وایتکس افزوده می‌شود، مردم را دچار سردرگمی می‌کنند، اظهار کرد: ما باید به هر ترتیبی که بتوانیم جلوی این اظهارات بی پایه و غیرعلمی را بگیریم.

سرپرست سابق انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه تصریح کرد: سوء تغذیه اثرات جبران ناپذیری برای کودک به جا می‌گذارد. محققین بر این باورند که کوتاهی قد کودکان علاوه بر ژنتیک، تحت تاثیر تغذیه نامناسب است. کوتاه قدی ناشی از کمبود روی یکی از مهمترین مشکلات تغذیه‌ای کشور ما است. کمبود شدید یا متوسط ویتامین A، آهن، کلسیم و ید نیز در کمبود رشد کودکان موثر هستند. بنابراین پایش رشد کودکان بسیار مهم است.

رزاز افزود: مطالعات نشان داده است که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری کودک داشته باشد و موجب اختلال تمرکز حواس می‌شود. همچنین نخوردن صبحانه در صورتی که تداوم یابد و تبدیل به یک عادت شود، موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد می شود که در وعده‌های غذایی دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه کمبود انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ایجاد می‌شود. بنابراین کودکان در این سن روزانه باید سه وعده غذای اصلی را بخورند و هیچ وعده غذایی را حذف نکنند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2434
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا