تاثیر نوشیدن شیر در مهار کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی اعلام کرد:

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: لاکتوفرین موجود در شیر در افزایش سطح ایمنی در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس نقش دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، لاله مظفری کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در خصوص نقش مصرف شیر در مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این پروتئین در شیر گاو یک درصد تا چهار درصد میلی‌گرم بر میلی‌لیتر است.

وی تصریح کرد: لاکتوفرین به عنوان جزئی از سیستم ایمنی ذاتی معرفی شده و در عین حال در واکنش‌های ایمنی اختصاصی نیز به طور غیرمستقیم دخالت می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: لاکتوفرین بر روی رشد و تکثیر عوامل عفونی مختلف مانند باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، تک یاخته، ویروس انگل و قارچ‌ها تأثیر می‌گذارد. لاکتوفرین با جذب آهن آزاد محیط را عاری از این عنصر می‌کند و در نتیجه باکتری‌ها و پاتوژن‌هایی که برای زندگی رشد و تکثیر خود به آهن نیاز دارند از آن محروم می‌مانند و قادر به ادامه زندگی نمی‌شوند.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه با گرم شدن هوا مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر فرد در هوای گرم قرار می‌گیرد یا به و اسطه شرایط شغلی در زیر نور آفتاب قرار دارد، باید میزان آب بیشتری مصرف کند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی کم آبی برای بدن، اظهار کرد: اگر آب به میزان کافی در هوای گرم مصرف نشود، می‌تواند فرد را دچار گرمازدگی کند. اگر دمای آب مصرفی معتدل باشد خیلی بهتر است؛ دمای بین یک تا ۶ درجه بهترین دما برای آب مصرفی است.

اهمیت تغذیه در روزهای کرونایی
در روزهای کرونایی افراد باید توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان جهانی بهداشت را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند سلامتی خود را تضمین کنند. ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی ناسالم و ابتلاء به بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، مشکلات قلبی- عروقی و چاقی و اضافه وزن وجود دارد، اما افراد می‌توانند با اصلاح الگوی تغذیه‌ای گامی مهم برای حفظ سلامت بدن خود بردارند. مصرف غذاهای متنوع، محدود کردن مصرف نمک، کاهش مصرف شکر، نوشیدن مقدار کافی آب و کنترل مصرف چربی و روغن ترانس از مهمترین نکاتی هستند که افراد با رعایت کردن آن‌ها می‌توانند از رژیم غذایی سالمی برخوردار باشند.

برای متنوع کردن رژیم غذایی باید به مصرف میوه‌ها و سبزیجات توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین افراد باید مصرف نمک خود را به کمتر از پنج گرم (یک قاشق چایخوری) در روز کاهش دهند. محدود کردن مصرف شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های قندی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف قند دریافتی داشته باشد. مصرف مقادیر کافی آب می‌تواند بدن را همواره هیدراته نگه دارد. افراد باید از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و انواع کباب‌ها پرهیز کنند؛ زیرا در حالت به دلیل نیم پز بودن گوشت احتمال انتقال آلودگی به بدن انسان افزایش می‌یابد. تخم مرغ یکی از مفیدترین مواد غذایی است که باعث ارتقای سیستم ایمنی می‌شود و مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره این منبع غذایی غنی از پروتئین رعایت شود، پخته شدن کامل آن است. افراد باید از غذاهایی که به راحتی هضم نمی‌شوند کمتر استفاده کنند؛ زیرا در این صورت به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد می‌شود. مصرف شیر با مکمل‌هایی نظیر عسل، خرما یا موز توصیه دیگر برای کمک به سیستم ایمنی بدن در روزهای سخت کرونایی است. به طور کلی مصرف روزانه پروتئین‌ها و مایعات فراوان در هنگام شیوع کرونا توصیه می‌شود و افراد تاجایی که ممکن است باید از مصرف غذاهای رستورانی پرهیز کنند.

چه ماده غذایی را می‌توان جایگزین گوشت قرمز کرد؟
ماست یونانی معمولاً دارای چربی کمتر نسبت به خامه است به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن حاوی ۱۰ گرم پروتئین است که دو برابر ماست معمولی است. این ماست به دلیل داشتن باکتری‌های مفید به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1762
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا