غذای سالم لازمه‌ی سلامت خانواده است

گفت‌وگو با دکترسیده معصومه مصطفوی، پزشک

رشد و سلامت بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد. تغذیه نه‌تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت ما از محیط، خلق‌وخو و رفتار ما نیز مؤثر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، اهمیت وجود برخی موادمغذی برای بدن به‌ویژه ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها، آن اندازه ضروری است که در تغذیه و سلامت سلول‌های مغز دخالت دارند و بر این اساس می‌توان با استفاده از تغذیه مناسب، از بروز برخی نارسایی‌های عصبی و روانی انسان، پیشگیری کرد. اگر خواهان یک جسم سالم هستید و راه آن را تغذیه درست می دانند، با ما همراه شوید.

در چرخه ی زندگی از بدو تولد تا کهنسالی چه نکات تغذیه ای باید مورد توجه قرار گیرد؟
تغذیه عامل تقویت کننده‌ی جسم و روح است و ارزش بسیاری دارد. در برنامه‌ی غذایی کودکان و نوجوانان که دوران رشد را سپری می‌کنند، باید پنج گروه اصلی موادغذایی مصرف شوند. گروه نان و غلات، منبع کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر، برخی ویتامین‌های گروه B، آهن و مقداری پروتئین و منیزیم هستند. این گروه برای تأمین انرژی رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است. گروه سبزی‌ها و میوه‌ها که شامل انواع سبزی‌های برگ دار، انواع میوه، آب میوه‌ی طبیعی و میوه‌های خشک است، انواع ویتامین‌های A، B و C، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر دارند. این گروه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم، بهبود دید در تاریکی و تقویت بینایی و سلامت پوست ضروری است. دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند و در پیش گیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارند.
بهتر است سبزی‌ها به صورت خام مصرف شوند؛ چون ویتامین‌های آن بیش تر حفظ می شوند.
شیر و لبنیات شامل موادی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، بستنی و دوغ بدون گاز و نمک هستند که بهتر است از انواع کم‌چرب آن استفاده شود. مواد مغذی این گروه بعضی از انواع ویتامین‌های A و B، پروتئین، کلسیم و فسفر است. مصرف این مواد برای استحکام استخوان‌ها و دندان ها، رشد و سلامت پوست و مو لازم است. گروه گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها شامل موادی مانند گوشت‌های قرمز و سفید، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها (بادام، فندق، پسته و انواع تخمه) مواد مغذی مهم شامل پروتئین، آهن، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B است. این مواد برای رشد، خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است. گروه قندها و چربی‌ها که شامل چربی‌های جامد و روغن‌های مایع، مواد قندی و نوشیدنی‌هاست. افراد بزرگسال باید از این گروه کمتر مصرف کنند.

با این حساب باید تنوع و تعادل در برنامه ی غذایی روزانه رعایت شود؟
بله. توجه به تنوع و تعادل در برنامه‌ی غذایی روزانه در تمام دوران زندگی ضروری است. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از موادغذایی مورد نیاز است. تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی اصلی، نوشیدن مقدار مناسب از مایعات و آب تا هشت لیوان، پرهیز از مصرف زیاد نمک و شکر، استفاده از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون، کنجد و آفتابگردان به جای روغن حیوانی و روغن جامد. افزایش مصرف فیبر که در غلات کامل حبوبات، مغزها و انواع سبزی‌ها وجود دارد. مصرف موادغذایی روزانه طوری تنظیم شود که وزن مطلوب اشخاص حفظ شود.

چه آداب غلط تغذیه ای در میان افراد به خصوص زنان وجود دارد؟
مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده، استفاده‌ی بیش از حد از فست فود، انواع کنسروها، سوسیس و کالباس و موادغذایی فریزشده، به شدت سلامتی افراد را تهدید می کند. این مواد به دلیل تحمیل کالری بیهوده به بدن، موادغذایی ناسالم شمرده می شوند و عوارض سوء روی سلامت زنان دارند. عمده‌ترین افراد جامعه کودکان و جوانان هستند که روز به روز بیش تر علاقه‌مند مصرف این نوع تغذیه می شوند. خطر مصرف غذاهای آماده، هزارها بار بیشتر از سیگار است. استفاده از آب میوه‌های صنعتی به دلیل شکر زیاد و دیگر افزودنی‌ها به هیچ وجه جانشین مناسبی برای آب میوه‌های طبیعی نیست. متأسفانه بسیاری از دختران و زنان با پیروی از رژیم‌های تک‌خوری و غلط و مصرف خیلی کم موادغذایی لازم، سعی در حفظ تناسب اندام خود دارند و از سفره‌ی غذایی که حاوی غذاهای سنتی مغذی و تلفیق شده با گروه‌های متعدد غذایی هستند جدا شده، با عدم مصرف سبزی‌های تازه، شیر و لبنیات در معرض خطرهای جبران ناپذیری قرار می‌گیرند و به دلیل استفاده‌ی نادرست از موادغذایی در معرض سوءتغذیه و بیماری‌هایی از جمله کم‌خونی فقر آهن و نرمی استخوان واقع می شوند!
عادت به طعم شوری و شیرینی، خوردن غذاهای پرچرب، پرخوری، استفاده بیش از حد از تنقلات، کاهش یا حذف سبزی‌ها و میوه‌ها در برنامه‌ی غذایی از همان دوران کودکی شکل می گیرد. این عادت‌های تغذیه ای در جوانی و بزرگسالی نیز ادامه می یابد. عدم توجه به تعادل و تنوع در استفاده از پنج گروه اصلی موادغذایی و مصرف غذاهای سرخ شده، چرب و پرنمک از عادت‌های غلط تغذیه‌ای رایج هستند که بی‌توجهی و عدم آگاهی زنان به این مسائل، سلامت آنان را به خطر انداخته و در نتیجه، سلامت خانواده نیز تحت شعاع این مسئله قرار می گیرد.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1620
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا