شیر طعم‌دار میان وعده‌ای مناسب برای تامین کلسیم

یافته‌های جدید انجمن قلب آمریکا نشان داد

انجمن قلب آمریکا در مورد قندهای رژیم غذایی و سلامت قلب و عروق به این نتیجه رسیده است که با افزودن قندها به غذاهای غنی از مواد مغذی مانند شیر طعم‌دار، ماست میوه‌ای و غلات حجیم شده کیفیت رژیم‌های غذایی کودکان و نوجوانان بهبود می‌یابد و در مورد شیرهای طعم دار میان وعده‌ای مناسب برای تامین کلسیم است که تاثیر منفی بر اضافه وزن ندارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، امروزه شیرهای طعم‌دار بسیار طرفدار پیدار کرده است. کودکان برای رشد کافی استخوان و ماهیچه نیاز به دریافت مقدار کافی کلسیم دارند و نوشیدن شیر منبع بسیار خوبی از این ماده معدنی است.

شیرهای طعم‌دار محبوب کودکانی است که طعم شیر معمولی را دوست ندارند. پس از انجام ورزش نوشیدن شیر طعم‌دار گزینه مناسبی خواهد بود چرا که پس از ورزش بدن شما به پروتئین، کربوهیدرات، مایعات و مواد معدنی نیاز دارد و به این طریق دریافت خواهید کرد. شیر طعم دار تمام مواد مغذی و فواید سلامتی شیر ساده را دارد.

بر پایه این گزارش، در نشریه انجمن تغذیه آمریکا نیز عنوان شده است که مصرف شیرهای طعم‌دار با اینکه مقادیر بالای شکر به همراه دارند باز هم برای کودکان مفید است. نتیجه تحقیقات گسترده بر روی ۷۵۰۰ کودک و نوجوان ۲ تا ۱۸ سال حاکی از آن است که کودکانی که از شیرهای طعم‌دار استفاده می کنند صرف نظر از میزان دریافت کالری بیشتر به همان اندازه مواد مفید موجود در شیر مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و ویتامین A را دریافت کرده اند.

در واقع شیر طعم‌دار چیست؟
شیر طعم‌دار نوعی نوشیدنی است که اغلب از شیر کم چرب به اضافه شیرین کننده و طعم‌های طبیعی از جمله موز، آناناس، پرتقال، شکلات، قهوه، مالت، توت فرنگی و غیره و گاهی از رنگ‌های طبیعی و خوراکی نیز تهیه می‌شود. مصرف شیر طعم دار بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

طرز تهیه شیر طعم‌دار
از آنجایی‌که شیر یک ماده غذایی با اسیدیته پایین است، بسیار مستعد فاسد شدن و محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها است، پس فرایند پاستوریزاسیون شیر و استریل کردن ظروف و محیط کار بسیار مهم است.
از بین بردن بیشتر آنزیم‌ها و باکتری‌های فاسدکننده و باکتری‌های بیماری‌زا طی فرایند پاستوریزاسیون در دمای ۶۳ درجه سانتیگراد و به مدت ۳۰ دقیقه انجام می‌گیرد.

آیا شیر طعم‌دار برای سلامتی خوب است؟
به وضوح می‌توان گفت که شیرهای طعم‌دار، در بالا رفتن مصرف شیر در بین کودکان و حتی بزرگسالان، نقش بسیار بزرگی را ایفا کرده است.
شواهد نشان می‌دهند گنجاندن شیر شکلاتی و در کل شیر طعم‌دار در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان تأثیر کلی بر کیفیت رژیم غذایی آن‌ها دارد و هیچ تأثیر منفی بر افزایش وزن کودکان نداشته است. همچنین شیر شکلاتی یک نوشیدنی مناسب بعد از ورزش برای بزرگسالان و ورزشکاران به‌حساب می‌آید.
شیر طعم‌دار یک غذای مفید است که می‌تواند به کودکان در بهبود کیفیت رژیم غذایی و دریافت کلسیم کمک کند. شیر طعم‌دار مانند شیر معمولی مواد مغذی‌ای از جمله کلسیم، پروتئین، ویتامین د، ویتامین آ، ویتامین ب۱۲، پتاسیم، فسفر، ریبوفلاوین و نیاسین را فراهم می‌کند.
مصرف ناکافی ویتامین د در کودکان و نوجوانان با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، میزان کلسترول HDL پایین، قند خون بالا و سندرم متابولیک همراه است. خوشبختانه امروزه بسیاری از تولیدکننده‌ها، شیر به ویژه شیرهای طعم دار را با انواع ویتامین از جمله ویتامین د غنی می‌کنند. پس شیر طعم دار یک میان‌وعده بسیار خوشمزه و مفید برای کودکان و بزرگسالان خواهد بود.

آیا شیر طعم‌دار به دندان‌ها آسیب می‌زند؟
بسیاری از مادران نگران این هستند که شیرهای طعم‌دار به دندان کودکان آسیب برساند، اما باید یادآور شویم که شیر طعم‌دار پتانسیل بسیار کمی در آسیب رساندن به دندان‌ها دارد.
توانایی قند و شکر در تقویت پوسیدگی دندان‌ها تحت تأثیر میزان مصرف مکرر قند و غذاهای حاوی قند و مدت زمان ماندن قند در دهان است. از آنجا که شیر طعم دار مایع است به سرعت از سطوح دندان پاک می‌شود و بنابراین ممکن است کمتر باعث پوسیدگی دندان شود. علاوه بر این شیر (از جمله شیر طعم دار) حاوی ترکیباتی است که از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند.

شیر طعم‌دار را کی بخوریم؟
انواع شیر منبع فراوانی از کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها، چربی‌ها، آمینو اسیدها، فیبرها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. غالباً توسط متخصصان تغذیه شیر به عنوان یک وعده غذایی کامل معرفی می‌شود. شیر از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان معجون جادویی برای سلامتی به حساب می‌آمد.
برخی آن را صبح‌ها و یا عصرها به صورت میان‌وعده مصرف می‌کنند و بعضی‌ها بهترین زمان برای نوشیدن شیر را قبل از خواب می‌دانند. شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که ظاهراً به راحت‌تر خوابیدن کمک می‌کند. شیر همچنین حاوی ملاتونین است که گفته می شود چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. به هر حال بحث در این مورد زیاد است.
نوشیدن شیر طعم دار به ویژه شیر شکلات بعد از ورزش‌های استقامتی به آب‌رسانی بدن و دریافت کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی لازم کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از انجام ورزش، ذخایر گیلکوژن عضلات در کمترین میزان خود هستند و به این دلیل توصیه می‌شود تا در ۲۰ دقیقه پس از اتمام ورزش حتما چیزی بخوری یا بنوشید. یکی از گزینه‌های مناسب شیر شکلاتی است.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 #پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2225
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا