درمان دیابت با دوغ

با فواید نوشیدنی کهن ایرانی آشنا شوید:

یافته‌های علمی نشان می‌دهد، نوشیدن دوغ در بیماران دیابت نوع ۲ سطح گلوکز خون را کنترل و به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، دوغ نوشیدنی معروف و کهن ایرانی است که به خوبی در زندگی مدرن شهری جای خود را حفظ کرده و حتی استفاده‌های درمانی هم دارد. مصرف دوغ باعث بهبود وضعیت گلوکز خون، وضعیت لیپیدها و نشانگرهای زیستی درون رگی می‌شود. محققان می‌گویند که افزایش سطح نشانگرهای درون رگی نشانه‌ای از افزایش خطر دیابت نوع ۲ است و کنترل آن برای بدن مفید است.

در پژوهشی زیر نظر دکتر نیستانی از دانشکده علوم پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران، از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خواسته شد که دوغ ساده یا دوغ غنی شده با ویتامین D و کلسیم بنوشند.
شرکت‌کنندگان بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند و برای ۱۲ هفته روزی ۲ بطری (۲۰۰ سی‌سی) دوغ میل کردند.
بازبینی نتایج نشان داد که چندین مورد از نشانه‌های دیابت نوع ۲ در هر دو گروه کاهش یافته است. همچنین با مصرف دوغ غنی‌شده سطح هورمون ادیپونِکتین که خواص ضدالتهابی دارد و به سوخت‌و‌ساز گلوکز کمک می‌کند، افزایش یافته بود. میزان بیشتر ادیپونِکتین در بدن با کاهش خطر دیابت نوع ۲ رابطه دارد.

دوغ ویتامین D ضروری بدن را تامین می‌کند
ایران باستان سرزمینی بسیار وسیع‌تر از کشور امروزی ایران بود. در منطقه‌ای که دو کشور ایران و افعانستان امروز در آن هستند، اجداد ما با استفاده از آب و شیر منعقد شده و افزودن نعناع یک نوشیدنی خوش‌طعم ساختند: دوغ.
دوغ که با اسامی دیگری نیز در خارج از محل پیدایش خود شناخته می‌شود، امروزه نه فقط در این دو کشور بلکه در ارمنستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، و کشورهای منطقه بالکان هم استفاده می‌شود.
دوغ را گاهی گازدار می‌کنند و گاهی هم به آن یک عضو دیگر خانواده نعناع را اضافه می‌کنند، یعنی پونه.
حتما می‌دانید که معدودی از غذاها منبع خوبی برای ویتامین D هستند و بسیاری افراد به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند تا این ویتامین در بدنشان تولید شود، به خصوص در کشورهای مسلمان که خانم‌ها از سن ۹ سالگی حجاب را رعایت می‌کنند، کمبود ویتامین D در بدن بیشتر به چشم می‌آید که بایستی از راه‌های جایگزین استفاده کرد.
تغذیه صحیح با مواد سالم و مفید باعث می‌شود ویتامین D ضروری وارد بدن شود. دوغ یکی از نوشیدنی‌های سالمی است که این کار را می‌کند.
دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باکتری‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت گوارش دارد.
گروه وسیعی از این فرآورده‌های تخمیری را نوشیدنی‌های تخمیری شیری یا نوشیدنی‌های لاکتیکی مانند کفیر، کومیس، آیران، لبنه و… تشکیل می‌دهد.
با توجه به ارزش غذایی دوغ میزان کلسیم، فسفر و پروتئین آن زیاد است و این مواد برای استخوان سازی، اکسیداسیون و متابولیسم بدن لازم و ضروری است. نکته مهم این است که دوغ بهتر است به صورت بدون گاز و کم نمک استفاده شود.
گازدار کردن نوشیدنی‌ها و از جمله دوغ طعم بهتری به آن‌ها می‌دهد، اما ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. بنابراین دوغ‌های معمولی بر دوغ‌های گازدار ارجحیت دارند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1738
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا