با پنیر خامه‌ای دید چشم‌ها را بالا ببرید

همه چیز درباره پنیر خامه‌ای

پنیرخامه‌ای حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. این ویتامین محلول در چربی است و بویژه برای بهبود دید چشم‌ها اهمیت دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، پنیرخامه‌ای یک نوع پنیر با بافت نرم است که قوام زیادی داشته و از نظر بافت نیز یکدست است. این پنیر طعم ملایمی دارد و برای مصرف در کنار نان و کراکر و استفاده در شیرینی‌ها و دسرها بسیار مناسب است.

به طور معمول پنیرخامه‌ای از خامه تهیه می شود، اما با ترکیبی از خامه و شیر نیز قابل تهیه است. ابتدا خامه پاستوریزه می شود تا میکروارگانیسم های بالقوه خطرناکش از بین بروند. سپس باکتری‌های اسید لاکتیک به خامه اضافه می شود. این مرحله پنیر را نرم‌تر می کند.
با اضافه کردن این باکتری‌ها، ذرات چربی خامه به ذرات کوچک‌تر و یکنواخت‌تر تجزیه شده و در نهایت محصولی صاف و یکدست ایجاد می شود. مواد افزودنی دیگری نیز به این پنیر اضافه می‌شود تا غلظتش افزایش یابد. سرانجام برای بهبود استحکام پنیر، آنزیم لخته شدن که از یک منبع گیاهی یا حیوانی گرفته شده است به آن اضافه می‌شود.

فواید پنیرخامه‌ای
گذشته از اینکه این نوع پنیر بسیار خوشمزه است؛ فوایدی نیز برای بدن دارد.

منبع خوبی از ویتامین A است
پنیرخامه‌ای حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. این ویتامین محلول در چربی است و بویژه برای بهبود قدرت بینایی اهمیت دارد.
در کنار این فواید، ویتامین A از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کرده و به محافظت از تمامیت بسیاری از بافت‌ها مانند پوست، ریه و روده کمک می کند.

آنتی‌اکسیدان‌های مهمی را برای بدن تأمین می کند
پنیرخامه‌ای منبع بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است. همانطور که می دانید آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن شما در برابر مولکول‌های ناپایداری که به نام رادیکال های آزاد شناخته می‌شوند؛ دفاع می‌کند. هنگامی که سطح رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش پیدا می‌کند ممکن است آسیب سلولی رخ دهد. پنیرخامه ای حاوی مقدار کمی از آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکزانتین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت چشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

ممکن است اثرات پروبیوتیکی در بدن داشته باشد
پنیرخامه‌ای با استفاده از یک باکتری استارتر یعنی باکتری اسید لاکتیک تهیه می شود. برخی از گونه‌های این نوع باکتری، پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی محسوب می شوند که بر روی سلامت بدن اثرات مثبتی دارند.
بعنوان مثال برخی از گونه‌های لاکتوباسیلوس با کاهش پاسخ التهابی، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند. این در حالی است که برخی از گونه‌های همین باکتری، سیستم ایمنی را در معرض عفونت قرار می دهند.
در یک مطالعه ۸ هفته‌ای، سطح اسیدهای چرب حاوی زنجیره کوتاه و پروفایل باکتری‌ها در مدفوع موش‌هایی که پنیرخامه‌ای حاوی Lactococcus chungangensis مصرف کرده بودند، بهبود پیدا کرد.
اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه منبع اصلی انرژی برای سلول‌های روده بزرگ محسوب می‌شوند. آن‌ها همچنین باعث کاهش التهاب در بدن خواهند شد. بنابراین ممکن است برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های التهابی خاصی هستند مفید باشند. این نتایج امیدوار کننده است. اما برای تاییدشان به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.

پنیرخامه‌ای لاکتوز کمی دارد
لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست یافت می‌شود. با وجود اینکه این قند طبیعی است اما برخی از افراد قادر به هضم آن نیستند. به این حالت عدم تحمل لاکتوز گفته می شود و می تواند علائمی مانند نفخ، تجمع گاز در معده و اسهال ایجاد کند.
مبتلایان به این بیماری باید از مصرف فرآورده‌های لبنی تا حد ممکن پرهیز کنند. با این حال تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند تا ۱۲ گرم لاکتوز را در هر وعده غذایی تحمل کنند.
از آنجا که پنیر خامه‌ای حاوی کمتر از ۲ گرم لاکتوز در هر اونس (۲۸ گرم) است؛ بنابراین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است با مصرف این نوع پنیر مشکلی نداشته باشند.

ارزش غذایی پنیرخامه‌ای
انواع مختلفی از پنیرخامه‌ای در بازار وجود دارد. اما به طور کلی پنیر خامه‌ای معمولی حاوی ارزش غذایی زیر است:
کالری – پروتئین – چربی – کربوهیدرات – فیبر – ویتامین A ریبوفلاوین و ویتامین B2
پنیرخامه‌ای بسیار پرچرب است و حاوی مقداری کربوهیدرات و پروتئین نیز هست. این نوع پنیر منبع خوبی از ویتامین A بوده و مقداری ریبوفلاوین (ویتامین B2) نیز دارد. البته نوع همزده آن، حاوی چربی و کالری کمتری نسبت به پنیر خامه‌ای معمولی است.

پنیرخامه‌ای یک ماده همه کاره
کاربردهای این نوع پنیر بسیار متنوع است. بافت خامه‌ای این پنیر باعث شده تا بتوانیم برای تهیه دسرها و شیرینی‌ها نیز از آن استفاده کنیم. اگرچه بیشتر در تهیه شیرینی و در کنار کراکر و نان تست از این نوع پنیر استفاده می شود اما همراه با ساندویچ و سیب‌زمینی پخته شده نیز می‌توانید از طعم خامه‌ای‌اش لذت ببرید. گاهی برای تهیه سس‌های خامه‌ای نیز بسیار کاربرد دارد.
حتی می‌توان آن را با ماهی آزاد دودی به عنوان یک میان‌وعده یا پیش‌غذا استفاده کرد. از این گذشته دسر بسیار خوشمزه و محبوبی به نام چیز کیک نیز با همین پنیر تهیه می‌شود.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1730
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا