شیر دوست همیشگی دندان

با خوردن لبنیات از دندان‌ها محافظت کنید

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، همه ما می‌دانیم که شیر سرشار از کلسیم است پس برای سلامتی هم مفید است. اکنون ببینیم تاثیر شیر و فرآوده‌های لبنی بر سلامت دندان‌ها چیست؟

اگر زیاد شیر بنوشیم دندان‌ها را اسیدی می کند. یعنی باکتری‌هایی که در داخل دهان هستند با مواد مصرف‌شده باعث بوجود آمدن اسید می شوند و میزان PH را در دهان نامتعادل می کند. نوشیدن شیر بویژه پس از صرف صبحانه حاوی مواد قندی ست و به طرز قابل ملاحظه‌ای از اسیدی شدن پلاک دندانی جلوگیری می‌‌کند.

مواد مغذی شیر، مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین D باعث رشد و قوت دندان‌های کودکان می شود و آنها را در برابر پوسیدگی حفظ می کند.

طبق مطالعات اثر حمایت کنندگی شیر و ترکیبات آن‌ها در سلامت دندان بزرگسالان نیز تایید شده است. برای پیشرفت یک پوسیدگی دندانی، چهار عامل سطح دندان مستعد، میکرو ارگانیسم‌های خاص، کربوهیدرات‌های قابل تخمیر و زمان دخالت دارند. بیماری‌های دندانی از جمله بیماری‌های چند عاملی هستند.

شیر نیز با ترکیبات بی‌نظیر و خاص خود به واسطه مکانیسم‌های ویژه‌ای در کاهش پوسیدگی‌های دندانی موثر است. توانایی فرآورده‌های شیری در افزایش ترشحات بزاقی و حضور پروتئین، چربی،کلسیم و فسفر موجود در آنها در کاهش روند پوسیدگی دندان نقش اساسی دارد.

شیر های شکلاتی که مقدار متعادلی ساکارز دارند نسبت به سایر قندها، احتمال تاثیر آنها در پوسیدگی دندان کمتر است. قند در شیر در مقایسه با قند در آب به طور قابل ملاحظه‌ای، کمتر در پوسیدگی دندان نقش دارد و هیچ مدرک علمی که ثابت کند، مصرف شیر باعث ایجاد پوسیدگی دندان در اوایل دوران کودکی می گردد وجود ندارد.

این پوسیدگی شدید که معمولا قبل از سن سه سالگی دیده می شود، ناشی از تغذیه نامناسب یا تغذیه کودکان با غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های قابل تخمیر به مقدار زیاد است.

بر اساس مطالعات انجام شده باقی‌ماندن سر پستانک شیشه شیر در دهان کودک می تواند از ترشح بزاق و رسیدن آن به سطح دندان جلوگیری کند و باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان‌ها شود. لیپیدهای موجود در شیر و فرآورده‌های آن از طریق تشکیل یک پوشش محافظ بر روی مینای دندان خطر ״ دمینراله ״ شدن آن را کاهش می‌دهند و یا اینکه به واسطه عمل ضدمیکروبی اسیدهای چرب خود این عمل حفاظتی را اعمال می نمایند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1191
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا