کاهش ریسک سکته قلبی با مصرف لبنیات

کلسیم چه تاثیری بر عملکرد قلب دارد؟

کلسیم نقش حیاتی بر عملکرد قلب دارد، انقباضات قلب تحت تأثیر ورود و خروج کلسیم به سلول‌های قلبی صورت می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، همه ما از تاثیر کلسیم بر سلامت استخوان با خبریم. اما آیا می دانید کلسیم بر قلب چه تاثیری دارد؟
مطالعه‌ای که بر روی ۵۰۰۰ نفر در کره‌ی جنوبی صورت گرفته جواب سؤال ما را خواهد داد. مطالعات نشان داد افراد مسنی که کلسیم لبنیاتی مصرف می‌کنند با ریسک سکته قلبی کمتری مواجه‌اند.

نقش کلسیم در بهبود عملکرد قلب
کلسیم نقش حیاتی بر عملکرد قلب دارد، انقباضات قلب تحت تأثیر ورود و خروج کلسیم به سلول‌های قلبی صورت می‌گیرد. به طوری که با ورود کلسیم به داخل سلول آن را منقبض کرده و با خروج آن، سلول به حالت استراحت برمی گردد.
با توجه به گفته‌های بالا، آیا لازم است که برای حفاظت از قلب کلسیم بیشتری مصرف کنیم؟ در سال ۲۰۱۲ نزدیک ۲۰۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند که در آن مشخص شد که کلسیم موجود در لبنیات برای بدن کافی نیست، از طرف دیگر کلسیم به طور قرص  مکمل خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد! ولی در سال ۲۰۱۵  با روش متاآنالیز بر روی افراد مسن، موردی از افزایش احتمال سکته قلبی در این افراد گزارش نشد.

منابع غذایی کلسیم
شیر و محصولات لبنی کم‌چرب مانند ماست، پنیر، بستنی، دوغ، کشک و… از منابع غذایی کلسیم محسوب می‌شوند. باید توجه کرد که چربی مانع از جذب کلسیم می‌شود؛ بنابراین هر چه مواد غذایی مورد استفاده کم چرب‌تر باشد، میزان جذب کلسیم آن بیشتر است.

میزان کلسیم محصولات لبنی
باید بدانید که در یک لیوان شیر، بین ۲۹۱ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کلیسم وجود دارد. همچنین یک لیوان ماست، بین ۳۴۵ تا ۴۱۵ میلی‌گرم، نصف لیوان بستنی بین ۸۰ تا ۹۰ میلی‌گرم، کلسیم دارند.

فواید اثبات شده کلسیم
مقدار ۱۳۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز برای بدن انسان سالم و بالغ لازم است. با توجه به ساختار استخوان و تأثیر حیاتی کلسیم بر سلامت استخوان، مقدار کمتر از آن باعث Osteoporosis (پوکی استخوان) می‌شود. مصرف بیشتر کلسیم شاید کمکی به قلب شما نکند اما همان طور که گفته شد بدان معنی نیست که روی قلب بی‌تأثیر است.
کلسیم ۲% از وزن یک فرد بزرگسال را تشکیل می‌دهد که مقدار عظیمی از آن در استخوان و دندان‌هاست. مصرف کلسیم با موادی مثل ویتامین D، منیزیم و زینک برای عملکرد بهتر کلسیم توصیه می‌شود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در رژیم‌های غذایی کم کالری، کلسیم باعث لاغر شدن هر چه بیشتر فرد می شود. هم چنین تأثیری که کلسیم بر انقباضات دارد به قلب خلاصه نمی‌شود. در ماهیچه‌ها کلسیم در شبکه‌ی سارکوپلاسمی به صورت ذخیره وجود دارد که در صورت انقباض به مصرف عضلات می‌رسد.
مصرف بیش از اندازه از هیچ ماده‌ای توصیه نمی‌شود، لذا تا ۲۵ سالگی استخوان‌ها فرصت دارند تا بافت خود را تکمیل کنند.
پس تا این سن مصرف کلسیم به صورت غذایی (با مصرف شیر و فرآورده‌های شیری) توصیه می‌شود اما بعد از این مدت همان مقدار تعیین شده برای بدن کافی است.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1576
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا