چگونه مغزمان ما را استخوان پوک می‌کند؟

تحقیق دانشگاه «مک گیل کانادا» درباره ارتباط سرانه لبنیات و پوکی استخوان

سالهاست درباره اهمیت مصرف لبنیات توصیه‌های علمی را شنیده‌ایم، اما آیا می‌دانید نخوردن لبنیات چگونه باعث پوکی استخوانهایتان می‌شود.

به گزارش شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، تازه‌ترین تحقیقات در دانشگاه «مک گیل کانادا» درباره ارتباط سرانه لبنیات و پوکی استخوان، بار دیگر اثبات کرده است که شیر منبع مهم کلسیم  و مصرف کلسیم کافی، راهی برای داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم است.

در این خصوص وب سایت dairy nutrition، گزارشی را منتشر کرده که می‌گوید، انسان‌ها از زمان بلوغ تا پایان دوره نوجوانی میزان بیشتری به کلسیم نیاز دارند و این روند در طول عمر ما افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا در این دوران بیشترین رشد استخوانی دربدن انسان انجام می‌شود.

اما این ماده ارزشمند غذایی علاوه بر ساخت استخوان‌هایی قدرتمند در فرآیند نرمال شدن فشار خون و ضربان قلب و حفاظت از ماهیچه‌ها در زمان ورزش و تقویت قدرت سلول‌های عصبی نیز دخیل است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود که شیر و فرآورده‌های لبنی در برنامه غذایی روزانه افراد وجود داشته باشد.

بدن ما به چقدر کلسیم نیاز دارد؟
اما سوال مهم این است که بدن انسان به چه مقدار کلسیم نیاز دارد و این کلسیم را از چه موادی می‌تواند تامین کند. مرکز مطالعات دانشگاه مک گیل کانادا اخیرا مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده است و میزان نیاز کلسیم هر فرد بسته به جنسیت و سن را اعلام کرده است.

این مرکز مطالعاتی به این مساله تاکید که مصرف کلسیم کمتر از این میزان باعث می‌شود تا ذخیره کلسیم در خون کاهش یابد و مغز برای برای پر کردن جای خالی کلسیم خون به سراغ ذخایر موجود در استخوان برود و زمینه را برای پوکی استخوان فراهم کند.

چرا که مغز ما برای فعالیت های خود نیازمند کلسیم است و در صورت عدم یافت این ماده حیاتی در خون، فرمان برداشت کلسیم از ذخائر مغز استخوان را صادر می کند که به صورت علمی این بیماری را مرگ خاموش یا پوکی استخوان می‌نامند.

 نیاز کلسیم بدن به تفکیک جنسیت و سن
طبق این مطالعه کودکان بین ۱ تا ۳ سال فارغ از جنسیت نیاز به مصرف ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز دارند در حالیکه در بازه سنی ۴ تا ۸ سال نیاز آن‌ها به ۱۰۰۰ میلی‌گرم افزایش پیدا می کند.

مطالعات نشان داده است در بازه‌های ۹ تا ۱۳ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال نیاز بدن افزایش پیدا می کند و دختران و پسران جوان باید روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم را از طریق مواد غذایی تامین کنند.

از ۱۹ سال به بعد نیاز بدن زمان بیشتر از مردان است به گونه‌ای که مردان ۱۹ سال تا ۷۰ ساله، روزانه نیاز به مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارند در حالیکه زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله همین میزان و زنان بالاتر از ۵۰ سال نیاز به مصرف ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در هر روز دارند.

نیاز مصرفی زنان و مردان بالاتر از ۷۱ سال با هم برابر و معادل ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز است.

لازم به ذکر است که شیر و فرآورده های لبنی اصلی ترین منبع کلسیم هستند و هر ۲۵۰ میلی‌لیتر معادل یک لیوان شیر ۳۱۰ میلی گرم کلسیم دارد.

نیاز کلسیم بدن متناسب با سن و جنسیت (واحد: میلی‌گرم کلسیم)

سن

مرد

زن

۱-۳ سال

۷۰۰

۷۰۰

۴-۸ سال

۱۰۰۰

۱۰۰۰

۹-۱۳ سال

۱۳۰۰

۱۳۰۰

۱۴-۱۸ سال

۱۳۰۰

۱۳۰۰

۱۹-۵۰ سال

۱۰۰۰

۱۰۰۰

۵۱-۷۰ سال

۱۰۰۰

۱۲۰۰

بالاتر از ۷۰ سال

۱۲۰۰

۱۲۰۰

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/2172
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا