حرارت و بسته بندی مناسب راز ماندگاری شیرهای استریلیزه

چهار باور رایج درباره‌ی شیرهای با ماندگاری بالا

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، شیرهای با ماندگاری بالا از بهترین محصولاتی هستند که در انواع بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ برای کمتر شدن مشکلات مربوط به فساد سریع شیر، تولید می شوند. اما در این مورد باورهای رایج اشتباهی نیز وجود دارد.
برخلاف باور رایج، شیرهای استریلیزه یا فرادما که مدت ماندگاری آنها بیش از شیرهای معمولی است، مواد نگهدارنده ندارد، این شیرها به دلیل درجه حرارت بالا و بسته بندی در محیط خلاء، مدت ماندگاری بیشتری دارد و چنانچه بسته بندی آن باز شود، باید سریعا مصرف شود.

باور اول: شیرهای با ماندگاری بالا حاوی مواد نگه‌دارنده هستند.
شرکتهایی که شیرهای با ماندگاری بالا تولید و به بازار عرضه می‌کنند، باید برای افزایش مدت ماندگاری محصولات خود، تمام میکروب‌های موجود در آن‌ها را از بین ببرند. برای از بین بردن میکروب‌ها فقط کافی است شیر را ۲ تا ۴ ثانیه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دهند. با این کار محصول نهایی با حرارت‌دهی بالا استریلیزه می‌شود و دیگر میکروبی در آن باقی نمی‌ماند که برای پیشگیری از رشد آن‌ها به استفاده از مواد نگه‌دارنده نیاز باشد. به شیرهایی که با این روش استریلیزه و بسته‌بندی می‌شوند، «فرادما» هم گفته می‌شود، بنابراین باور استفاده از مواد نگه‌دارنده در شیرهای استریلیزه کاملا غلط است.

باور دوم: ارزش تغذیه‌ای شیرهای با ماندگاری بالا از سایر شیرها کمتر است.
خیلی افراد معتقدند وقتی شیر برای استریلیزه شدن در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد، بسیاری از ریزمغذی‌های آن از جمله املاح، پروتئین و ویتامین‌ها هم از بین می‌روند و دیگر نمی‌توان آن محصول را یک محصول لبنی مفید و پرخاصیت دانست، اما بهتر است بدانید پروتئین و سایر املاح شیر به هیچ‌وجه در فرایند استریلیزه کردن از بین نمی‌روند.
فراموش نکنید، شیرهای استریلیزه با ماندگاری بالا عاری از هر نوع میکروبی هستند بنابراین پیش از مصرف نیازی به جوشاندن دوباره ندارند.

باور سوم: شیرهای با ماندگاری بالا را می‌توان خارج از یخچال نگهداری کرد.
بسته‌بندی شیرهای استریل به شکلی است که امکان ورود هیچ‌گونه نور یا اکسیژنی به داخل آن‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت شیرهای استریل را با خود به محل کار یا حتی مسافرت ببرید و نگران تغییر طعم آن هم نباشید.
فقط حواستان باشد که بهتر است این محصولات را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. اگر هم در پاکت شیر را باز کردید، حتماً آن را داخل یخچال قرار دهید و حداکثر ظرف مدت ۳ روز مصرف کنید.
این نکته را هم به خاطر بسپارید که پاکت شیرهای فرادما از جنس مقوا است و اگر زیاد در معرض فشار یا در کنار وسایل تیز و برنده قرار بگیرد، ممکن است بترکد و برایتان دردسرساز شود.

باور چهارم: پوشش آلومینیومی داخل پاکت شیرهای با ماندگاری بالا، برای سلامت خطرناک است.
شیرهای استریل را پس از حرارت، داخل بسته‌بندی‌های چندلایه‌ای (۵ تا ۶ لایه) می‌ریزند تا امکان ورود هیچ نوع مواد ثانویه و نور و هوایی به درون آن‌ها وجود نداشته باشد. بسته‌بندی شیرهای استریل شامل مقواهای چندلایه‌ای است و برای پیشگیری از انتقال مواد آلاینده و رطوبت بین مواد داخل و خارج از پاکت، روی هر لایه داخلی مقوا را با یک لایه نازک از آلومینیوم هم می‌پوشانند. برخی افراد معتقدند این لایه آلومینیومی با مواد موجود در شیر واکنش نشان می‌دهد و حتی می‌تواند باعث تغییر رنگ، طعم و کیفیت شیر شود و سلامت افراد را به خطر بیندازد درحالی‌که یک لایه بسیار نازک از پلاستیک پلی‌اتیلن بر داخلی‌ترین لایه آلومینیومی بسته‌بندی که با شیر در تماس است، کشیده شده تا احتمال ایجاد واکنش بین شیر و ورق آلومینیوم به صفر برسد.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1430
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا