با پروتئین وی به جنگ سرطان بروید

همه چیز درباره پروتئین وی

در ورزشکاران وجود پروتئین برای رشد عضلات ضروری است. با تولید آمینو اسید ناشی از پروتئین، حجم عضلات افزایش می یابد. در ابتدا بهتر است به ازای هر کیلو وزن بدن دو گرم پروتئین در روز مصرف کنید و این میزان را تا سه گرم پروتئین در روز برسانید.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، پروتئین وی ترکیبی از پروتئین‌های ایزوله‌شده از وِی است. وی بخش مایع شیر است که در طول فرایند تولید پنیر ایجاد می‌شود. شیر حاوی دو پروتئین وی (۲۰ درصد) و کازئین (۸۰ درصد) است. پروتئین وی در بخش مایع شیر قرار دارد. وقتی پنیر تولید می‌شود، قسمت چرب شیر دلمه می‌زند و وی از آن به‌عنوان محصول جانبی جدا می‌شود.

اگر بسته‌بندی مقداری ماست را باز کرده باشید، مایعی که روی آن قرار دارد همان پروتئین وی است. پنیرسازها در گذشته این بخش را دور می‌انداختند. بعد از اینکه این پروتئین را جدا کردند، فرایندهایی روی آن صورت می‌گیرد و به پروتئین وی تبدیل می‌شود؛ پودری که می‌توانید آن را همراه با آب یا غذا مصرف کنید.
این پروتئین مزه‌ی خوبی ندارد، به همین دلیل آن را طعم‌دار می‌کنند. طعم‌های کاکائویی، وانیلی و توت‌فرنگی جز طعم‌های محبوب است. مهم است که برچسب روی محصولات حاوی پروتئین وی را بخوانید چراکه بعضی از آنها حاوی شکر اضافی هستند.
مصرف ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین وی همراه با وعده‌های غذایی خیلی مفید است.
این میزان برای بدن‌سازها، ورزشکاران و همین‌طور افرادی که قصد کاهش وزن دارند ضروری است. اغلب پروتئین‌های وی طعم‌دار، خوشمزه نیز هستند و می‌توان با آن دستور پخت‌های خوشمزه‌ای تهیه کرد. این پروتئین را به‌راحتی می‌توانید مصرف کنید؛ هر چند افرادی که نسبت به لاکتوز مقاومت دارند (عدم تحمل لاکتوز) بهتر است دقت بیشتری داشته باشند. افرادی هم وجود دارند که نسبت به این پروتئین حساسیت دارند.

هر پیمانه (۲۸ گرم) از این پروتئین شامل موارد زیر است:
۱۰۰ کالری – ۵ گرم کربوهیدرات – ۲۰ گرم پروتئین – ۱٫۵ گرم چربی – ۱ گرم فیبر – ۳٫۵ گرم شکر- ۹۴ میلی‌گرم کلسیم – ۱۴۰ میلی‌گرم سدیم

مواد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین وی، سطح زیادی از آمینو اسیدهای شاخه‌ای را برای بدن تأمین می‌کنند. همین مواد هستند که ارزش غذایی بالایی برای این نوع پروتئین ایجاد می‌کنند. سیستین یکی از آمینو اسیدهایی است که در این پروتئین وجود دارد. سیستین از آن جهت مهم است که سطح گلوتاتیون (یک آنتی اکسیدان که باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های ناشی از استرس می‌شود) را بهبود می‌دهد.

آمینو اسید‌های شاخه‌ای موجود نیز نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامتی دارند، چراکه باعث ترمیم بافت‌ها و جلوگیری از تحلیل عضلانی حین تمرین می‌شوند.

برای بهره‌مندی از مزایای مواد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین وی باید از بهترین منابع در دسترس استفاده کنید. وقتی قصد خرید این نوع پروتئین را دارید، از انواع کنسانتره که از شیر ارگانیک تهیه شده، استفاده کنید. به‌دنبال پروتئین وی طبیعی و ارگانیک بگردید که بدون هورمون، آفت‌کش‌ها، ترکیبات مصنوعی، گلوتن و… باشند.

فواید پروتئین وی
ترکیبات ضد سرطان
نتایج امیدوارکننده‌ای از مصرف پروتئین وی به‌صورت کنسانتره برای درمان سرطان به‌دست آمده است.

کمک به کاهش وزن
پروتئین وی به رشد عضلات کمک می کند.در تحقیقی که روی ۱۵۸ نفر صورت گرفت، افرادی که میزان بالایی پروتئین وی مصرف کرده‌ بودند، میزان بالایی چربی از دست دادند و توانستند میزان عضلات زیادی را حفظ کنند.

کاهش کلسترول
نتایج مصرف مکمل وی روی ۷۹ نفر مرد و زنِ دارای اضافه‌وزن به‌مدت ۱۲ هفته نشان داد که میزان کلسترول بد خون نسبت به گروه دیگری که پروتئین کازئین مصرف کرده بودند، به‌اندازه‌ی چشمگیر کاهش یافت.

آسم
پروتئین وی می‌تواند دستگاه ایمنی کودکان را در مقابل آسم تقویت کند. مطالعه‌ای روی ۱۱ کودک مشخص کرد که کودکان مبتلا به آسم که روزانه ۲ بار به‌اندازه‌ی ۱۰ گرم پروتئین وی به‌مدت ۱ ماه استفاده کرده بودند، شاهد تقویت عملکرد سیستم ایمنی بودند.

فشار خون و بیماری‌های قلبی
نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های حاوی پروتئین وی باعث کاهش چشمگیر فشارخون در بیماران مبتلا به فشارخون بالا می‌شود. باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و نیز کاهش ریسک ابتلا به سکته می‌شود.

بالا بردن سطح پروتئین و آمینو اسید بدن
پروتئین‌ها ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل می‌دهند. پروتئین ارگان‌های مهم کوچک و بزرگ زیادی را درست می‌کنند، مثل: تاندون‌ها، پوست و مولکول‌ها. همچنین باعث انقباض در عضلات می‌شوند.

افزایش حجم و قدرت عضلانی
پروتئین وی به افزایش قدرت عضلانی کمک می کند.یکی از شناخته‌شده‌ترین دلایل مصرف مکمل وی، افزایش حجم و قدرت عضلانی است. پروتئین وی در میان ورزش‌کاران، بدن‌سازها و مدل‌های فیتنس و افرادی که به‌دنبال بهبود عملکرد در باشگاه هستند، بسیار محبوب است. به‌ یاد داشته باشید اگر رژیم غذایی شما خوب نباشد مصرف پروتئین وی نمی‌تواند اثر زیادی داشته باشد.
تحقیق ۱۲ هفته‌ای روی افراد سالمند که رژیم سرشار از پروتئین داشتند نشان داد بین مصرف پروتئین وی و کربوهیدرات فرق چندانی وجود ندارد.

کاهش اشتها و کاهش وزن
مشخص شده که مصرف پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند. پروتئین سیرکننده‌ترین درشت‌مغذی است. پروتئین می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز شود و باعث شود روزی ۴۴۱ کالری کمتر مصرف کنید. در تحقیقی مشخص شد مصرف ۲۵ درصد کالری روزانه از پروتئین باعث کاهش اشتها تا ۶۰ درصد و کاهش مصرف اسنک در آخر شب تا ۵۰ درصد شده است. مصرف پروتئین وی راه خیلی خوبی برای افزایش مصرف پروتئین روزانه است که برای کاهش وزن خیلی مفید است.

موارد مصرف پروتئین وی چیست؟
معمولا پروتئین‌ وی را ورزشکاران یا افرادی با مشکلات تغذیه‌ای مصرف می‌کنند.اما مصرف پروتئین‌های وی، علاوه‌بر قوی کردن عضلات می‌‌تواند تاثیرات سلامتی دیگری داشته باشد. وی پروتئین‌ها می‌توانند باعث کاهش فشار و قندخون، کاهش علائم اضطراب و افسردگی، افزایش ایمنی افراد مبتلا به ویروس HIV و افزایش تراکم معدنی استخوان شود.

تمرینات ورزشی
تحقیقات نشان داده است که مصرف پروتئین‌های وی می‌تواند در زمان ورزش به افزایش حجم و قدرت عضلات کمک کند. بعضی مطالعات دیگر ثابت کردند که این پروتئین‌ها تنها ممکن است سرعت بهبود عضلات بعد از تمرینات ورزشی را بیشتر کند.

نحوه مصرف پروتئین وی و عوارض احتمالی آن
میزان توصیه‌شده ۱-۲ پیمانه (۲۵ تا ۵۰ گرم) در روز بعد از جلسه تمرینی است. توصیه می‌شود که به دستورالعمل روی بسته مکمل دقت کنید.

دستور غذایی و طریقه مصرف پروتئین وی
ترافل شکلاتی همراه با پروتئین وی:
این ترافل را می‌توانید با پروتئین وی با طعم وانیل، خرما، جو دوسر و شکلات تلخ درست کنید. تهیه این دسر نیازی به پخت‌وپز ندارد و می‌توانید بعد از باشگاه آن را مصرف کنید.

اسموتی: به اسموتی خودتان کمی پروتئین وی اضافه کنید و از آن لذت ببرید. می‌توانید این اسموتی را بعد از تمرین یا در میان وعده‌های غذایی مصرف کنید.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران

pegah.ir/b/1702
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا