با استخوان‌های خود مهربان باشیم

به بهانه 20 اکتبر روز پوکی استخوان

اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز ۲۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی یکی ‏از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی- اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقاء هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول ‏عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر و لبنیات است.

شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ‏ماده شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها را ‏تامین کند.‏

با وجود اینکه حدود ۶۰ درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ‏فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشور ما ۱۹۰ ‏گرم در روز است که از مقدار توصیه شده (۲۵۰ گرم) کمتر است. بیش از  ۹۰درصد مردم کشور ما کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت ‏می‌کنند. شیر و فرآورده‌های آن بهترین منبع کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسی دارد.‏

بررسی‌های علمی حاکی از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ کاهش ‏ترکم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

کمبود سرانه مصرف شیر و لبنیات منجر به افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می‌شود. ‏شکستگی خودبه‌خودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن ‏مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه آن به خانواده‌ها و کشور وارد ‏می‌شود.‏

با افزایش جمعیت سالمندی و بالا رفتن سن، خطر بروز پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد هزینه پیشگیری و درمان بیماری پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن در کشور، حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است.

افشین استوار با اشاره به ارتباط کاهش مصرف لبنیات با بروز بیماری پوکی استخوان در کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های غیرواگیر به خصوص پوکی استخوان در قالب بسته‌های مختلف به این عارضه توجه ویژه‌ای دارد و در این خصوص کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، مشاوره غذایی می‌دهند.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: عوامل بروز بیماری پوکی استخوان با سایر علت‌های شیوع بیماری‌های غیرواگیر مشترک است و کمبود فعالیت فیزیکی، تغذیه ناسالم، کاهش مصرف لبنیات، مصرف سیگار و الکل از جمله مهمترین علت‌های بروز بیماری پوکی استخوان در بین افراد است.

وی افزود: مهمترین ویژگی بیماری پوکی استخوان در این است که اغلب تا زمان شکستگی استخوانی علامتی ندارد. ستون فقرات، استخوان ران، لگن، مچ دست و انتهای ساعد به ترتیب شایع‌ترین محل‌هایی هستند که در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند. بسیاری از شکستگی‌های ستون فقرات فقط با درد شدید پشت همراه هستند و علامت دیگری ندارند. انحراف ستون مهره‌ها در اثر جوش خوردن خودبخودی آن‌ها می‌تواند از علائم این بیماری باشد.

استوار تصریح کرد: پوکی استخوان به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود از جمله این عوامل افزایش سن فرد است که احتمال بروز پوکی استخوان را در افراد افزایش می‌دهد. در واقع بعد از ۳۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال بتدریج علائم کاهش توده استخوانی افزایش می یابد و فرد ممکن است بدون آن که خود متوجه شود به پوکی استخوان مبتلا شده باشد، در واقع به همین علت است که پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می‌شود.
متاسفانه علائم بالینی در مراحل اولیه‌ی بیماری پوکی استخوان وجود ندارد. اما در مراحل پیشرفته از روی عوارض می توان به وجود این بیماری پی برد.

افشین استوار افزود: بسته‌های انگیزشی برای تشویق مردم به منظور سبک زندگی سالم و افزایش مصرف لبنیات از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر است، وزارت بهداشت آموزش چهره به چهره در پایگاه‌های سلامت را در قالب بسته بیماری غیر واگیر و به خصوص عارضه پوکی استخوان به مردم ارائه می‌دهد.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد، جهت پیشگیری از پوکی استخوان رعایت چند مورد ضروری است:

– قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به دریافت ویتامین «د» کمک می‌کند.
– از منابع کلسیم و ویتامین «د» به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
– از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) خودداری کنید.
– ورزش مستمر و مناسب را در برنامه زندگی خود قرار دهید.
– از مصرف نوشابه یا قهوه خودداری کرده و دوغ کم‌نمک را جایگزین آن کنید. روزانه ۸-۶ لیوان آب بنوشید.
– غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه ۳ لیوان شیر (دو قطعه پنیر بجای هر لیوان شیر یا ماست کم چرب) می‌تواند کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین و به سلامت استخوان‌ها کمک ‌کند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

#پگاه
#
شرکت_صنایع_شیر_ایران 

pegah.ir/b/2000
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا