لبنیاتی مناسب برای فشار خون

پژوهش‌ها بیان کرده است که اضافه‌کردن ماست کم‌چرب به غذای روزانه، ریسک بالا بردن فشارخون را کاهش می‌دهد

به گزارش براساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، کسانی که به مدت طولانی ماست مصرف کرده‌اند، فشار سیستولیک پایین‌تری دارند و خطر افزایش فشارخون در آنها پایین‌تر است.
فشارخون سیستولیک مقیاس سنجش فشارخون وارده به دیواره شریان‌ها در زمان انقباض قلب است. هنگام خواندن فشارخون، فشار سیستولیک عدد اول (عدد بزرگتر) و فشار دیاستولیک عدد دوم (عدد کوچکتر) است. عدم درمان فشارخون بالا موجب آسیب به شریان‌ها می‌شود. شکاف و صدمه در دیواره شریان‌ها مانند یک شبکه موجب گیر انداختن اجزای موجود در جریان خون ازجمله کلسترول و پلاک و درنهایت منجر به انسداد شریان‌ها می‌شود. این تحقیق به مدت ۱۵‌سال و روی بیش از ۲هزار داوطلب انجام شد که در ابتدای مطالعه به فشارخون بالا مبتلا نبودند.
در طول دوره تحقیق میزان مصرف ماست در داوطلبان به‌طور منظم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در ۳۱‌درصد از داوطلبان فشارخون افزایش نیافت و در بقیه داوطلبان فشار سیستولیک در مقایسه با افرادی که ماست نمی‌خوردند، کمتر افزایش داشت.
محققان این طور نتیجه گرفتند که مصرف ماست کم‌چرب موجب کاهش فشارخون می‌شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری‌های مزمن ازجمله فشارخون بالا پیشگیری می‌کند.  بررسی منظم فشارخون برای اغلب افراد به‌ویژه سالمندان ضروریست زیرا در بیشتر مواقع این اختلال علایمی به همراه ندارد.
ماست فواید بسیار زیادی برای بدن دارد ازجمله این‌که مصرف مداوم آن موجب کنترل وزن و کاهش شاخص توده بدن (BMI) می‌شود. ماست یکی از بهترین منابع کلسیم است و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. پروتیین موجود در ماست موجب احساس سیری به مدت طولانی می‌شود و همچنین محتوای آب این ماده‌غذایی در تامین مایعات بدن نقش دارد.